Opiskelijaohjaus kotihoidossa
Perälä, Annika; Numminen, Roosa; Ryytty, Suvi (2018)
Perälä, Annika
Numminen, Roosa
Ryytty, Suvi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802052028
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802052028
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Vantaan kaupungin kotihoidon kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää toimintamalli onnistuneesta opiskelijaohjauksesta kotihoidon kontekstissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda malli, jota niin työntekijät kuin opiskelijat voivat käyttää apuvälineenä onnistuneen harjoittelun takaamiseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena sisältäen teoriaosuuden sekä sitä tukevan julisteen. Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa etsittiin vastausta kysymykseen "millaista on onnistunut opiskelijaohjaus". Teoriaosuudessa käsiteltiin hoitotyön opiskelijaohjausta ohjaajan roolin, ohjaajien ohjauskokemuksien, ohjaajakoulutuksen, ohjauskeskustelun ja palautteen näkökulmasta sekä opiskelijan käytännön harjoittelua opiskelijan roolin ja opiskelijoiden kokemuksien näkökulmasta. Toiminnallista tuotosta arvioitiin niin ulkoisten arvioijien kuin työelämän yhteiskumppanin toimesta. Arvioijat kokivat julisteen tarpeelliseksi ja toimivaksi.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan todeta aiheen olevan tarpeellinen, koska opiskelijaohjaus kuuluu hoitotyön ammattilaisen työnkuvaan ja onnistunut ohjaus on merkittävässä roolissa opiskelijan ammatillisessa kehittymisessä. Kehittämisehdotukseksi esitetään tarkempaa tutkimusta opiskelijaohjauksesta kotihoidon kontekstissa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena sisältäen teoriaosuuden sekä sitä tukevan julisteen. Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa etsittiin vastausta kysymykseen "millaista on onnistunut opiskelijaohjaus". Teoriaosuudessa käsiteltiin hoitotyön opiskelijaohjausta ohjaajan roolin, ohjaajien ohjauskokemuksien, ohjaajakoulutuksen, ohjauskeskustelun ja palautteen näkökulmasta sekä opiskelijan käytännön harjoittelua opiskelijan roolin ja opiskelijoiden kokemuksien näkökulmasta. Toiminnallista tuotosta arvioitiin niin ulkoisten arvioijien kuin työelämän yhteiskumppanin toimesta. Arvioijat kokivat julisteen tarpeelliseksi ja toimivaksi.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan todeta aiheen olevan tarpeellinen, koska opiskelijaohjaus kuuluu hoitotyön ammattilaisen työnkuvaan ja onnistunut ohjaus on merkittävässä roolissa opiskelijan ammatillisessa kehittymisessä. Kehittämisehdotukseksi esitetään tarkempaa tutkimusta opiskelijaohjauksesta kotihoidon kontekstissa.