Digitaalisen mainontapalvelutuotteen kehittäminen
Snellman, Katri (2018)
Snellman, Katri
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802021969
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802021969
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää digitaalisen mainonnan palvelutuote toimeksiantajayrityksen ja heidän asiakkaidensa käyttöön. Tuotekehityksen avulla palvelutuotteesta haluttiin saada asiakasystävällinen, läpinäkyvä ja maalaisjärjellä ymmärrettävä. Työn tavoitteena oli myös tuoda esiin digitaalisen mainonnan merkitystä tämän päivän yritysten liiketoiminnassa. Lisäksi digitaalisen mainonnan ymmärrettävyyttä haluttiin edistää tuotteistamalla maalaisjärjellä ymmärrettävä digitaalinen mainontapalvelutuote sekä käsittelemällä digitaalista mainontaa johdonmukaisesti tämän työn teoreettisessa viitekehyksessä.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään digitaalista mainontaa ja markkinointia yleisesti. Lisäksi käydään läpi tämän työn kannalta keskeisimmät digitaalisen mainonnan kanavat ja keinot sekä trendit, jotka vaikuttavat kehitettävään palvelutuotteeseen tulevaisuudessa. Työssä tarkastellaan myös digitaalisen mainontapalvelun tuotteistamista palvelutuotteeksi asiantuntijapalvelun näkökulmasta.
Työn menetelmäosuudessa käytettiin kvalitatiivisia eli laadullisia tutkimusmenetelmiä. Käytetyt menetelmät olivat avoin haastattelu ja benchmarking. Haastateltavana oli neljä toimeksiantajayrityksen työntekijää, jotka osallistuivat palvelun kehittämiseen. Benchmarking-menetelmän avulla tutkittiin hyviä käytänteitä palvelun tuotekehityksen tueksi, tuotteistamisen näkökulmasta. Kohdeyrityksiksi valittiin kahdeksan digitaaliseen markkinointiin erikoistunutta yritystä, jotka valittiin Digitaalinen markkinointi -verkkosivulla olevan listan avulla. Listaa hyödynnettiin, koska se koostuu eri kokoisista, Suomessa toimivista yrityksistä, jotka tarjoavat laajasti digitaalisen mainonnan palveluita.
Tutkimustulosten, teoreettisen viitekehyksen ja toimeksiantajayritykseltä saatujen tietojen avulla kehitettiin digitaalisen mainonnan palvelutuotepaketti. Kehitetty palvelutuote vastasi tutkimusongelmaan ja siitä johdettuihin tutkimuskysymyksiin, sillä palvelusta saatiin luotua asiakasystävällinen, läpinäkyvä ja maalaisjärjellä ymmärrettävä palvelutuotepaketti. Opinnäytetyöstä on salattu palvelutuotepaketin tuotteistamissuunnitelma toimeksiantajayrityksen liikesalaisuuksien suojaamiseksi. Opinnäytetyön toimeksiantajayrityksenä toimi Mainostoimisto Propaganda Finland Oy.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään digitaalista mainontaa ja markkinointia yleisesti. Lisäksi käydään läpi tämän työn kannalta keskeisimmät digitaalisen mainonnan kanavat ja keinot sekä trendit, jotka vaikuttavat kehitettävään palvelutuotteeseen tulevaisuudessa. Työssä tarkastellaan myös digitaalisen mainontapalvelun tuotteistamista palvelutuotteeksi asiantuntijapalvelun näkökulmasta.
Työn menetelmäosuudessa käytettiin kvalitatiivisia eli laadullisia tutkimusmenetelmiä. Käytetyt menetelmät olivat avoin haastattelu ja benchmarking. Haastateltavana oli neljä toimeksiantajayrityksen työntekijää, jotka osallistuivat palvelun kehittämiseen. Benchmarking-menetelmän avulla tutkittiin hyviä käytänteitä palvelun tuotekehityksen tueksi, tuotteistamisen näkökulmasta. Kohdeyrityksiksi valittiin kahdeksan digitaaliseen markkinointiin erikoistunutta yritystä, jotka valittiin Digitaalinen markkinointi -verkkosivulla olevan listan avulla. Listaa hyödynnettiin, koska se koostuu eri kokoisista, Suomessa toimivista yrityksistä, jotka tarjoavat laajasti digitaalisen mainonnan palveluita.
Tutkimustulosten, teoreettisen viitekehyksen ja toimeksiantajayritykseltä saatujen tietojen avulla kehitettiin digitaalisen mainonnan palvelutuotepaketti. Kehitetty palvelutuote vastasi tutkimusongelmaan ja siitä johdettuihin tutkimuskysymyksiin, sillä palvelusta saatiin luotua asiakasystävällinen, läpinäkyvä ja maalaisjärjellä ymmärrettävä palvelutuotepaketti. Opinnäytetyöstä on salattu palvelutuotepaketin tuotteistamissuunnitelma toimeksiantajayrityksen liikesalaisuuksien suojaamiseksi. Opinnäytetyön toimeksiantajayrityksenä toimi Mainostoimisto Propaganda Finland Oy.