Tehokkaampaa display-mainontaa mobiiliin
Rytkönen, Anu (2018)
Rytkönen, Anu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802011931
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802011931
Tiivistelmä
Mobiililaitteiden käyttö kasvaa jatkuvasti niin Suomessa kuin maailmallakin. Perinteiset sanoma- ja aikakauslehdet siirtyvät joko kokonaan tai osittain verkkoon ja pöytäkoneet ja kannettavat tietokoneet ovat jäämässä käyttöön vain työpaikoille. Liikkeessä käytettävien mobiililaitteiden, kuten älypuhelimen, käyttö ja käyttötilanteet eroavat merkittävästi perinteisistä printtimedioista, joten myös markkinoinnin on muututtava vastaamaan kuluttajan tarpeita.
Tämä opinnäytetyö tutkailee markkinoinnin digitalisaation ja erityisesti älypuhelimien käytön kasvun tuomia muutoksia ensin yleisemmin ja sen jälkeen työn toimeksiantajan, Nelonen Median markkinointiosaston, näkökulmasta. Työn tarkoituksena on löytää toimenpiteitä, joiden avulla Nelonen Median mobiililaitteille suunnattuja display-mainonnan toteutusten laatua ja huomioarvoa voitaisiin jatkossa entisestään parantaa ottaen huomioon käytössä olevat resurssit.
Luvussa yksi johdatellaan aiheeseen ja esitellään käytetyt tutkimusmenetelmät. Luvussa kaksi avataan alan kirjallisuuden ja muiden lähteiden perusteella digitaalisen mainonnan käsitettä ja keinoja sekä mobiililaitteiden tuomia mahdollisuuksia ja haasteita. Kolmannessa luvussa tutustutaan haastattelujen pohjalta työn toimeksiantajaan digitaalisena mainostajana ja arvioidaan nykytilannetta analysoimalla kolmen syksyllä 2017 toteutetun kampanjan mobiililaitteille suunnattuja toteutuksia ja niiden tuloksia. Neljännessä luvussa pohditaan mainosalan tulevaisuuden trendejä ja esitellään ehdotuksia ja huomioita älypuhelimille suunnattujen banneritoteutusten optimoimiseksi.
Työn keskeisin havainto on, että älypuhelimien ja tablettien käytön kasvun myötä mainostajien täytyy entistä enemmän huomioida mobiilikäyttäjät ja mobiililaitteiden erityispiirteet ja rajoitteet. Mainonnan tulee olla kohdennettua ja sijoiteltu oikeaan kontekstiin. HTML5-tekniikan myötä mobiililaitteille voidaan suunnata näyttäviä ja interaktiivisia rich media -toteutuksia display-mainospaikoille eikä bannereiden tarvitse olla vain staattisia kuvia. Myös videon käyttö osana digitaalista mainontaa on tänä päivänä huomattavaa ja lisääntyy jatkuvasti. Jos mobiililaitteille suunnatussa mainonnassa käytetään videota, on syytä miettiä videon sisältö tarkoin ja käyttää tekstitystä. Muistijäljen syntymisen kannalta mainonnan tulee herättää tunteita.
Tämä opinnäytetyö tutkailee markkinoinnin digitalisaation ja erityisesti älypuhelimien käytön kasvun tuomia muutoksia ensin yleisemmin ja sen jälkeen työn toimeksiantajan, Nelonen Median markkinointiosaston, näkökulmasta. Työn tarkoituksena on löytää toimenpiteitä, joiden avulla Nelonen Median mobiililaitteille suunnattuja display-mainonnan toteutusten laatua ja huomioarvoa voitaisiin jatkossa entisestään parantaa ottaen huomioon käytössä olevat resurssit.
Luvussa yksi johdatellaan aiheeseen ja esitellään käytetyt tutkimusmenetelmät. Luvussa kaksi avataan alan kirjallisuuden ja muiden lähteiden perusteella digitaalisen mainonnan käsitettä ja keinoja sekä mobiililaitteiden tuomia mahdollisuuksia ja haasteita. Kolmannessa luvussa tutustutaan haastattelujen pohjalta työn toimeksiantajaan digitaalisena mainostajana ja arvioidaan nykytilannetta analysoimalla kolmen syksyllä 2017 toteutetun kampanjan mobiililaitteille suunnattuja toteutuksia ja niiden tuloksia. Neljännessä luvussa pohditaan mainosalan tulevaisuuden trendejä ja esitellään ehdotuksia ja huomioita älypuhelimille suunnattujen banneritoteutusten optimoimiseksi.
Työn keskeisin havainto on, että älypuhelimien ja tablettien käytön kasvun myötä mainostajien täytyy entistä enemmän huomioida mobiilikäyttäjät ja mobiililaitteiden erityispiirteet ja rajoitteet. Mainonnan tulee olla kohdennettua ja sijoiteltu oikeaan kontekstiin. HTML5-tekniikan myötä mobiililaitteille voidaan suunnata näyttäviä ja interaktiivisia rich media -toteutuksia display-mainospaikoille eikä bannereiden tarvitse olla vain staattisia kuvia. Myös videon käyttö osana digitaalista mainontaa on tänä päivänä huomattavaa ja lisääntyy jatkuvasti. Jos mobiililaitteille suunnatussa mainonnassa käytetään videota, on syytä miettiä videon sisältö tarkoin ja käyttää tekstitystä. Muistijäljen syntymisen kannalta mainonnan tulee herättää tunteita.