MUSIIKKIPEDAGOGI MONIALAISEN TIIMIN JOHTAJANA : Pelinteon vaiheet ja pelitiimin johtaminen
Haaraoja, Anna (2017)
Haaraoja, Anna
Centria-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801301802
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801301802
Tiivistelmä
Miten johtajuus ja opettajuus eroavat toisistaan, vai eroavatko ollenkaan? Mitä osaamista pelien teke-miseen tarvitaan? Mitkä ovat pelinteon vaiheet? Laadullisen raporttimuotoisen toimintatutkimuksen avulla tutkittiin johtajuuden ja opettajuuden suhdetta toisiinsa sekä selvitettiin aloittelevan pelitiimin toimintatapoja ja käytänteitä Ylivieskan Game Lab -koulutuksessa lukuvuonna 2016-2017 pelintekoprosessin aikana.
Toimintatutkimuksen tutkimusstrategiassa pyrittiin muuttamaan vallitsevia olosuhteita ja käytänteitä intervention avulla. Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella muutosten vaikutuksia tiimityöskentelyyn toimintasuunnitelmien laatimisen, haastattelun ja palautekeskustelun kautta. Näin voitiin tutkia yhteisöön vaikuttaneita rakenteita ja toiminnan kulttuurin käytäntöjä vertaamalla lähtötilannetta muutoksen jälkeiseen tilanteeseen.
Pelien tekemiseen tarvittava osaaminen ja pelinteon vaiheet olivat niin ikään tutkimuksen kohteena.
Tutkimuksen tuloksina löydettiin työelämän kulttuurillisia viitekehyksiä ja erilaisia tapoja toimia luovan tiimin jäsenenä ja monialaisen tiimin johtajana. Tutkimuksen tuloksena nähtiin opettajuudessa sekä johtajuudessa merkittävien yhtäläisyyksien lisäksi ratkaisevia eroja.
Toimintatutkimuksen tutkimusstrategiassa pyrittiin muuttamaan vallitsevia olosuhteita ja käytänteitä intervention avulla. Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella muutosten vaikutuksia tiimityöskentelyyn toimintasuunnitelmien laatimisen, haastattelun ja palautekeskustelun kautta. Näin voitiin tutkia yhteisöön vaikuttaneita rakenteita ja toiminnan kulttuurin käytäntöjä vertaamalla lähtötilannetta muutoksen jälkeiseen tilanteeseen.
Pelien tekemiseen tarvittava osaaminen ja pelinteon vaiheet olivat niin ikään tutkimuksen kohteena.
Tutkimuksen tuloksina löydettiin työelämän kulttuurillisia viitekehyksiä ja erilaisia tapoja toimia luovan tiimin jäsenenä ja monialaisen tiimin johtajana. Tutkimuksen tuloksena nähtiin opettajuudessa sekä johtajuudessa merkittävien yhtäläisyyksien lisäksi ratkaisevia eroja.