Hyvä web design: kaunis ja käyttäjäystävällinen : pienyrityksen nettisivuston uudistaminen
Kiintonen, Susanna (2017)
Kiintonen, Susanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801301801
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801301801
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa uudet, visuaalisesti miellyttävät ja käyttäjäystävälliset nettisivut toimeksiantajalle, Kärkiravintolat Oy:lle. Kärkiravintolat Oy on Teiskossa, Kämmenniemessä toimiva ravintola-alan yritys, joka omistaa siellä Kessan kahvila & baari -nimisen ravintolan. Uudistuskohde oli ravintolan nettisivusto kessanbaari.fi. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ulkoasun vaikutusta käytettävyyteen ja hyödyntää kerättyä tietoa uuden sivuston toteutuksessa.
Uuden sivuston suunnittelun lähtökohtina käytettiin toimeksiantajan toiveita ja tarpeita, vanhan sivuston analyysiä, sekä tutkimuksen aikana kirja- ja artikkelilähteistä kerättyä teoriatietoa. Tuloksena syntyi WordPress-julkaisujärjestelmällä toteutettu nelisivuinen nettisivusto Kessan kahvila & baarille. Uusi sivusto tarjoaa parannuksia niin käytettävyyteen, informaation esitysselkeyteen, kuin visuaaliseen ilmeeseenkin.
Työn toteuttamisen aikana ilmeni, että ulkoasun merkityksestä käyttäjäkokemukseen ei ole tehty tuoretta tieteellistä tutkimusta, joka selkeästi osoittaisi visuaalisesti miellyttävän ulkoasun vaikutuksen käyttäjäkokemukseen. Tässä opinnäytetyössä käsiteltyä aihetta voisi viedä pidemmälle A/B-testausten keinoin, jossa käyttäjäkokemusta testattaisiin jonkin teeman sisällä visuaalisesti eri tavalla toteutetuilla sivustoilla.
Uuden sivuston suunnittelun lähtökohtina käytettiin toimeksiantajan toiveita ja tarpeita, vanhan sivuston analyysiä, sekä tutkimuksen aikana kirja- ja artikkelilähteistä kerättyä teoriatietoa. Tuloksena syntyi WordPress-julkaisujärjestelmällä toteutettu nelisivuinen nettisivusto Kessan kahvila & baarille. Uusi sivusto tarjoaa parannuksia niin käytettävyyteen, informaation esitysselkeyteen, kuin visuaaliseen ilmeeseenkin.
Työn toteuttamisen aikana ilmeni, että ulkoasun merkityksestä käyttäjäkokemukseen ei ole tehty tuoretta tieteellistä tutkimusta, joka selkeästi osoittaisi visuaalisesti miellyttävän ulkoasun vaikutuksen käyttäjäkokemukseen. Tässä opinnäytetyössä käsiteltyä aihetta voisi viedä pidemmälle A/B-testausten keinoin, jossa käyttäjäkokemusta testattaisiin jonkin teeman sisällä visuaalisesti eri tavalla toteutetuilla sivustoilla.