Luhangan kunnankirjaston Facebook : teoriaa ja käytäntöä sosiaalisesta mediasta
Suoranta, Satu (2018)
Suoranta, Satu
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801301798
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801301798
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan sosiaalista mediaa. Opinnäytetyön tarkoitus on perehtyä yleisten kirjastojen sosiaaliseen mediaan ja perustaa Luhangan kunnankirjastolle omat Facebook sivut. Aiheeseen perehdytään tutustumalla yleisten kirjastojen ja Keski-kirjastojen tällä hetkellä tarjolla olevaan sosiaaliseen mediaan.
Tämä tutkimus on toimintatutkimusta, jossa tutkija on aktiivisesti mukana. Tutkimusstrategia on sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista ja näin ollen mixed.method -mallin mukaista. Toimintatutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu informaatiolukutaidosta, medialukutaidosta, mediakasvatuksesta ja yhteisöllisyydestä. Näillä teorioilla pyritään luomaan pohja Luhangan kunnankirjaston sosiaaliselle medialle.
Tutkimusmenetelminä opinnäytetyössä on käytetty kyselyjä, puolistrukturoituja teemahaastatteluja ja benchmarkingia. Lomakekysely tehtiin Luhangan kunnankirjaston asiakkaille Facebookista. Webropol-kysely suunnattiin Keski-kirjastojen henkilöstölle sosiaalisesta mediasta ja ennen kaikkea Facebookista. Teemahaastatteluissa haastateltiin Keski-kirjastojen sosiaalisen median asiantuntijoita. Benchmarking suoritettiin Luhangan ja Uuraisten kunnankirjastojen kesken. Tarkoitus oli saada mallia Luhangan kunnankirjaston Facebook sivujen perustamiselle ja sivujen päivittämiselle.
Luhangan kunnankirjaston Facebook sivut perustettiin elokuussa 2017. Sivuja päivitetään kerran viikossa. Sivujen kävijämäärä kasvaa vähitellen.
Tässä tutkimuksessa ilmenee, että sosiaalinen media vaihtelee kirjastoittain. Sosiaalinen media on nykypäivää ja se on tullut jäädäkseen. Facebookin avulla kirjastojen on mahdollista tavoittaa uusia asiakkaita.
Tämä tutkimus on toimintatutkimusta, jossa tutkija on aktiivisesti mukana. Tutkimusstrategia on sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista ja näin ollen mixed.method -mallin mukaista. Toimintatutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu informaatiolukutaidosta, medialukutaidosta, mediakasvatuksesta ja yhteisöllisyydestä. Näillä teorioilla pyritään luomaan pohja Luhangan kunnankirjaston sosiaaliselle medialle.
Tutkimusmenetelminä opinnäytetyössä on käytetty kyselyjä, puolistrukturoituja teemahaastatteluja ja benchmarkingia. Lomakekysely tehtiin Luhangan kunnankirjaston asiakkaille Facebookista. Webropol-kysely suunnattiin Keski-kirjastojen henkilöstölle sosiaalisesta mediasta ja ennen kaikkea Facebookista. Teemahaastatteluissa haastateltiin Keski-kirjastojen sosiaalisen median asiantuntijoita. Benchmarking suoritettiin Luhangan ja Uuraisten kunnankirjastojen kesken. Tarkoitus oli saada mallia Luhangan kunnankirjaston Facebook sivujen perustamiselle ja sivujen päivittämiselle.
Luhangan kunnankirjaston Facebook sivut perustettiin elokuussa 2017. Sivuja päivitetään kerran viikossa. Sivujen kävijämäärä kasvaa vähitellen.
Tässä tutkimuksessa ilmenee, että sosiaalinen media vaihtelee kirjastoittain. Sosiaalinen media on nykypäivää ja se on tullut jäädäkseen. Facebookin avulla kirjastojen on mahdollista tavoittaa uusia asiakkaita.