Verenpainetautia sairastavan ohjaus Loviisan terveyskeskuksessa
Vuorio, Linda (2017)
Vuorio, Linda
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801261701
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801261701
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa toimeksiantona Loviisan terveyskeskukseen verenpainetautia sairastavan ohjauskansio. Tarkoituksena oli kehittää verenpainepotilaan elintapaohjausta Loviisan terveyskeskuksessa. Ohjauskansio on tarkoitettu yhteistyötahon hyödynnettäväksi.
Opinnäytetyön teoriassa käsitellään verenpainetaudin elintapahoitoa ja ohjausta. Lisäksi teoriassa on määritelty ohjausprosessia sekä käsitelty motivointia sekä eri tapoja motivoida ohjattavaa. Lisäksi teoriassa käsitellään muutosvaihemallin mukaisesti toteutettua elintapaohjausta.
Toiminnalliseen opinnäytetyöhön oli liitetty laadullinen tutkimus. Laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli löytää opinnäytetyön produktiin, ohjauskansioon juuri yhteistyötahon tarpeiden mukaista materiaalia. Aineistoa kerättiin ryhmämuotoisilla teemahaastatteluilla. Ryhmähaastatteluihin osallistui kahdeksan (8) Loviisan terveyskeskuksen työntekijää. Ryhmähaastatteluita oli yhteensä kolme ja ne toteutuivat eri ajankohtina. Haastatteluista saatu aineisto litteroitiin ja aineiston analyysi suoritettiin teemoittelulla. Aineiston teemoittelulla analysoidaan aineistosta nousevia piirteitä, jotka ovat yhteisiä usealle haastateltavalle. Teemahaastatteluiden tarkoituksena oli saada selville, minkälaista tietoa verenpainepotilaan ohjauksesta yhteistyötaho tarvitsee.
Haastatteluiden tuloksissa havaittiin, että verenpainepotilaan ohjauksessa vaikuttavaksi ohjaustavaksi koettiin asiakaslähtöinen ohjaustapa. Asiakkaan motivoimisen keinoja oli useita, mutta motivointi koettiin myös haastavaksi.
Haastatteluiden johtopäätöksenä ohjauskansioon koottiin erilaista tietoa motivoimisesta. Haastatteluiden tulosten perusteella syyt miksi verenpainetautia tulisi hoitaa olivat haastatteluun osallistuvien mukaan vaillinaisia erilaisissa oppaissa. Lisäksi syyt miksi tautia pitäisi hoitaa olivat verenpainetautia sairastavalle usein vain osittain tiedossa. Teemahaastatteluiden perusteella ohjauskansioon oli hyödyllistä koota tietoa syistä, miksi verenpainetautia hoidetaan. Elintapaohjausta ryhmähaastatteluihin osallistuneet kehittäisivät asiakaslähtöisempään suuntaan ja ohjauksessa kiinnitettäisiin huomiota hoidon syiden esille tuomiseen.
Haastattelussa pohdittiin myös elintapaohjauksen kehittämistä ryhmäohjauksien avulla. Näin ollen jatkokehittämisehdotuksena ohjauskansiolle on ryhmäohjauksen tutkiminen. Jatkokehittämisehdotuksena ryhmäohjauksen tutkiminen on varteenotettava, sillä haastatteluissa pohdittiin ryhmäohjauksen vaikuttavuutta ja soveltuvuutta pieneen paikkakuntaan.
Opinnäytetyön teoriassa käsitellään verenpainetaudin elintapahoitoa ja ohjausta. Lisäksi teoriassa on määritelty ohjausprosessia sekä käsitelty motivointia sekä eri tapoja motivoida ohjattavaa. Lisäksi teoriassa käsitellään muutosvaihemallin mukaisesti toteutettua elintapaohjausta.
Toiminnalliseen opinnäytetyöhön oli liitetty laadullinen tutkimus. Laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli löytää opinnäytetyön produktiin, ohjauskansioon juuri yhteistyötahon tarpeiden mukaista materiaalia. Aineistoa kerättiin ryhmämuotoisilla teemahaastatteluilla. Ryhmähaastatteluihin osallistui kahdeksan (8) Loviisan terveyskeskuksen työntekijää. Ryhmähaastatteluita oli yhteensä kolme ja ne toteutuivat eri ajankohtina. Haastatteluista saatu aineisto litteroitiin ja aineiston analyysi suoritettiin teemoittelulla. Aineiston teemoittelulla analysoidaan aineistosta nousevia piirteitä, jotka ovat yhteisiä usealle haastateltavalle. Teemahaastatteluiden tarkoituksena oli saada selville, minkälaista tietoa verenpainepotilaan ohjauksesta yhteistyötaho tarvitsee.
Haastatteluiden tuloksissa havaittiin, että verenpainepotilaan ohjauksessa vaikuttavaksi ohjaustavaksi koettiin asiakaslähtöinen ohjaustapa. Asiakkaan motivoimisen keinoja oli useita, mutta motivointi koettiin myös haastavaksi.
Haastatteluiden johtopäätöksenä ohjauskansioon koottiin erilaista tietoa motivoimisesta. Haastatteluiden tulosten perusteella syyt miksi verenpainetautia tulisi hoitaa olivat haastatteluun osallistuvien mukaan vaillinaisia erilaisissa oppaissa. Lisäksi syyt miksi tautia pitäisi hoitaa olivat verenpainetautia sairastavalle usein vain osittain tiedossa. Teemahaastatteluiden perusteella ohjauskansioon oli hyödyllistä koota tietoa syistä, miksi verenpainetautia hoidetaan. Elintapaohjausta ryhmähaastatteluihin osallistuneet kehittäisivät asiakaslähtöisempään suuntaan ja ohjauksessa kiinnitettäisiin huomiota hoidon syiden esille tuomiseen.
Haastattelussa pohdittiin myös elintapaohjauksen kehittämistä ryhmäohjauksien avulla. Näin ollen jatkokehittämisehdotuksena ohjauskansiolle on ryhmäohjauksen tutkiminen. Jatkokehittämisehdotuksena ryhmäohjauksen tutkiminen on varteenotettava, sillä haastatteluissa pohdittiin ryhmäohjauksen vaikuttavuutta ja soveltuvuutta pieneen paikkakuntaan.