Instrumentaalimusiikin psykologinen vaikutus : Miten musiikin elementeillä voi luoda eri tunnetiloja?
Källi, Matias (2018)
Källi, Matias
Centria-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801261689
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801261689
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee instrumentaalimusiikin psykologisia vaikutuksia kuuntelijoihin ja sitä, miten musiikin elementtejä monipuolisesti hyödyntämällä voi luoda eri kappaleisiin eri tunnetiloja. Työ tarkastelee tunteiden ja musiikin elementteihin liittyvien asioiden yhteyttä sävellysten kautta. Työn tavoitteena oli lisätä tietoutta sävellyskeinoista ja kehittää myös säveltäjyyttä ja muusikkoutta. Aihe on melko yleinen ja sitä on tutkittu mm. Suomessa ja Isossa-Britanniassa aiemminkin.
Työssä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimusta varten luotiin Webropol-kysely, jo-hon Centria-ammattikorkeakoulun opiskelijat saivat vastata nimettömästi ja kertoa henkilökohtaisis-ta kuuntelukokemuksistaan. Näin informanteilta saatiin narratiiveja eli omakohtaisia kertomuksia.
Kyselyn osana olevien musiikkikappaleiden säveltäjänä odotin, että vastauksista ilmenee samoja mielikuvia ja tunnetiloja, mitä itse olin hakenut ja ilmaissut eri kappaleissa – esim. että ensimmäi-nen raita ”Ilo” kuulostaa myös kuulijoille nimensä mukaiselta jne. Tutkimustuloksista kävikin ilmi näitä asioita, toki eri sanoin kuvailtuina. Löytyi myös eriäviä mielipiteitä ja ajatuksia, mitkä toivat lisää mielenkiintoa – kaikki eivät välttämättä kokeneet ensimmäistä raitaa iloisena vaan levottoma-na, jopa ärsyttävänä. Tämä opinnäytetyöprosessi kehitti itseäni säveltäjänä ja muusikkona sekä aut-toi minua kasvattamaan tietämystäni musiikin teoriasta, musiikkipsykologiasta sekä ihmismielen ja aivojen toiminnasta. Opinnäytetyötä voivat hyödyntää kaikki muusikot, musiikkipedagogit sekä mu-siikin harrastajat, jotka ovat kiinnostuneita säveltämisestä ja musiikin teoriasta ja musiikkipsykolo-giasta.
Työssä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimusta varten luotiin Webropol-kysely, jo-hon Centria-ammattikorkeakoulun opiskelijat saivat vastata nimettömästi ja kertoa henkilökohtaisis-ta kuuntelukokemuksistaan. Näin informanteilta saatiin narratiiveja eli omakohtaisia kertomuksia.
Kyselyn osana olevien musiikkikappaleiden säveltäjänä odotin, että vastauksista ilmenee samoja mielikuvia ja tunnetiloja, mitä itse olin hakenut ja ilmaissut eri kappaleissa – esim. että ensimmäi-nen raita ”Ilo” kuulostaa myös kuulijoille nimensä mukaiselta jne. Tutkimustuloksista kävikin ilmi näitä asioita, toki eri sanoin kuvailtuina. Löytyi myös eriäviä mielipiteitä ja ajatuksia, mitkä toivat lisää mielenkiintoa – kaikki eivät välttämättä kokeneet ensimmäistä raitaa iloisena vaan levottoma-na, jopa ärsyttävänä. Tämä opinnäytetyöprosessi kehitti itseäni säveltäjänä ja muusikkona sekä aut-toi minua kasvattamaan tietämystäni musiikin teoriasta, musiikkipsykologiasta sekä ihmismielen ja aivojen toiminnasta. Opinnäytetyötä voivat hyödyntää kaikki muusikot, musiikkipedagogit sekä mu-siikin harrastajat, jotka ovat kiinnostuneita säveltämisestä ja musiikin teoriasta ja musiikkipsykolo-giasta.