Arvoprosessi pilvien päällä – osallistava arvoprosessi yrityksessä X
Kiiskilä, Emmi (2018)
Kiiskilä, Emmi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801261686
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801261686
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää miten löytää yrityksen toiminnalle juuri oikeat arvot niin, etteivät ne ole johdon yksin keksimiä tai ulkopuolisen konsultin tekemiä. Miten arvot saadaan lähtöisin ”meistä” kuvaamaan koko yrityksen tärkeänä pitämiä asioita ja tahtotilaa? Opinnäytetyön pääpaino oli osallistamisessa, jotta mahdollisimman moni henkilökunnasta saisi äänensä kuuluviin arvoprosessin aikana. Oli tärkeää ottaa henkilökunta mukaan arvojen löytämiseen ja määrittämiseen, jotta arvoille saatiin enemmän merkitystä ja sisältöä yrityksen sisältä.
Opinnäytetyöhön kuului työpajan, sovelletun World Café –menetelmän suunnitteleminen ja järjestäminen. Menetelmä perustui yhteisölliseen osallistamiseen ja vaikuttamiseen. Menetelmän avulla saatiin aikaan rakentavia ja avoimia keskusteluja ja kartoitettiin ryhmän mielipiteitä tärkeinä pidetyistä arvoista. Lisäksi opinnäytetyössä käytettiin menetelmänä kahta avointa asiantuntijahaastattelua. Haastatteluilla selvitettiin miten arvot näkyvät yritysten johtamisessa ja päätöksissä, ja mitä hyötyjä haastateltavat ovat huomanneet arvojen, arvokoulutusten ja arvokeskustelujen tuovan. Haastattelut tehtiin yhden kasvuyrityksen henkilöstöpäällikölle ja yhden suuren suomalaisen pörssiyhtiön arvojohtajalle.
Itse arvoprosessin tarkoituksena oli etsiä, löytää ja määritellä yrityksen X arvot sekä tuoda ne myös myöhemmin osaksi yrityksen jokapäiväistä toimintaa. Kymmenhenkinen arvotyöryhmä teki töitä yhdessä noin kahdeksan kuukautta konsultti Tapio Aaltosen johdolla. Arvot ohjaavat työtä yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi ja ovat tukena kaikessa päätöksenteossa. Kun arvot on löydetty, määritelty ja kirjattu, tuodaan ne osaksi organisaation jokapäiväisiä toimintoja. Perusteellisesti pohditut arvot tuovat yritykselle kilpailuetua monessa eri asiassa. Kun yritys toimii aidosti arvojensa mukaisesti, se voi parantaa yrityksen tulosta, imagoa ja lisätä sen houkuttelevuutta myös työnantajana. Yhdessä määritellyt arvot luovat yhteenkuuluvuuden tunnetta työntekijöiden välille ja edesauttavat vuorovaikutusta organisaation sisällä. Johto ja esimiehet toimivat esimerkkinä muulle henkilökunnalle, joten heidän sitoutumisensa arvoihin on välttämätöntä arvojen edistämisen onnistumiseksi. Lisäksi arvojohtaja kannustaa alaisiaan huomioimaan arvot työssään.
Arvotyöryhmä yhdessä henkilökunnan kanssa löysi yritykselle X yritykselle kolme arvoa, jotka ohjaavat yrityksen toimintaa ja kuvaavat sen kulttuuria. Arvot tuotiin koko henkilökunnan tietoon lanseeraustilaisuudessa elokuussa 2017. Saadun palautteen perusteella yrityksen työntekijät, johto ja kehittämisryhmä olivat tyytyväisiä uusiin arvoihin. Palautteen mukaan arvot kuvasivat hyvin juuri kohdeyritystä ja ne oli helppo omaksua. Osallistamisella oli merkittävä vaikutus siihen, että arvot löytyivät syvältä yrityksen ytimestä.
Opinnäytetyöhön kuului työpajan, sovelletun World Café –menetelmän suunnitteleminen ja järjestäminen. Menetelmä perustui yhteisölliseen osallistamiseen ja vaikuttamiseen. Menetelmän avulla saatiin aikaan rakentavia ja avoimia keskusteluja ja kartoitettiin ryhmän mielipiteitä tärkeinä pidetyistä arvoista. Lisäksi opinnäytetyössä käytettiin menetelmänä kahta avointa asiantuntijahaastattelua. Haastatteluilla selvitettiin miten arvot näkyvät yritysten johtamisessa ja päätöksissä, ja mitä hyötyjä haastateltavat ovat huomanneet arvojen, arvokoulutusten ja arvokeskustelujen tuovan. Haastattelut tehtiin yhden kasvuyrityksen henkilöstöpäällikölle ja yhden suuren suomalaisen pörssiyhtiön arvojohtajalle.
Itse arvoprosessin tarkoituksena oli etsiä, löytää ja määritellä yrityksen X arvot sekä tuoda ne myös myöhemmin osaksi yrityksen jokapäiväistä toimintaa. Kymmenhenkinen arvotyöryhmä teki töitä yhdessä noin kahdeksan kuukautta konsultti Tapio Aaltosen johdolla. Arvot ohjaavat työtä yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi ja ovat tukena kaikessa päätöksenteossa. Kun arvot on löydetty, määritelty ja kirjattu, tuodaan ne osaksi organisaation jokapäiväisiä toimintoja. Perusteellisesti pohditut arvot tuovat yritykselle kilpailuetua monessa eri asiassa. Kun yritys toimii aidosti arvojensa mukaisesti, se voi parantaa yrityksen tulosta, imagoa ja lisätä sen houkuttelevuutta myös työnantajana. Yhdessä määritellyt arvot luovat yhteenkuuluvuuden tunnetta työntekijöiden välille ja edesauttavat vuorovaikutusta organisaation sisällä. Johto ja esimiehet toimivat esimerkkinä muulle henkilökunnalle, joten heidän sitoutumisensa arvoihin on välttämätöntä arvojen edistämisen onnistumiseksi. Lisäksi arvojohtaja kannustaa alaisiaan huomioimaan arvot työssään.
Arvotyöryhmä yhdessä henkilökunnan kanssa löysi yritykselle X yritykselle kolme arvoa, jotka ohjaavat yrityksen toimintaa ja kuvaavat sen kulttuuria. Arvot tuotiin koko henkilökunnan tietoon lanseeraustilaisuudessa elokuussa 2017. Saadun palautteen perusteella yrityksen työntekijät, johto ja kehittämisryhmä olivat tyytyväisiä uusiin arvoihin. Palautteen mukaan arvot kuvasivat hyvin juuri kohdeyritystä ja ne oli helppo omaksua. Osallistamisella oli merkittävä vaikutus siihen, että arvot löytyivät syvältä yrityksen ytimestä.