Vieras- ja monikielisten lasten suomen kielen kehityksen tukeminen päiväkodissa
Ahlfors, Camilla (2017)
Ahlfors, Camilla
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801251656
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801251656
Tiivistelmä
Vieras- ja monikielisten lasten määrä on lisääntynyt ja tulee lisääntymään päiväkodeissa. Päivähoidon on jatkuvasti kehitettävä toimintaansa vieraskielisyyden lisääntyminen huomioon ottaen. Tarkoituksena oli tutkia, miten päiväkodissa edistettiin kielen omaksumista, ja nostaa sen pohjalta esiin hyviä käytäntöjä. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten vieraskielisten ja monikielisten lasten suomen kielen oppimista ja kehitystä tuetaan suomenkielisessä päiväkodissa. Tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen tapaustutkimus. Tutkimusmenetelminä olivat haastattelu ja havainnointi. Haastateltavina oli kolme lastentarhanopettajaa. Havainnoinnit toteutettiin kahdessa eri päiväkotiryhmässä, kummassakin yhden päiväkotipäivän ajan.
Tutkimustulosten perusteella kielen kehitystä tuettiin monin tavoin. Useat toimintatavat, apuvälineet ja menetelmät yhdessä työntekijän tavoitteellisen työskentelyn kanssa muodostivat parhaan alustan kielen kehittämiselle. Toimintatavoissa tärkeiksi nousi erilaisten apuvälineiden ja menetelmien kuten kuvien, tukiviittomien ja satujen käyttö. Luovat menetelmät, pienryhmätoiminta, selkokielisyys, toisto, leikki ja vuorovaikutustilanteiden tukeminen olivat merkittäviä tukitoimia.
On ensisijaisen tärkeää, että päiväkodin työntekijät ymmärtävät kielen kehittämiseen liittyvien tukitoimien tärkeyden. Kielen oppimista tapahtuu kaikkialla. Tutkimuksessa esiin tulleita toimintatapoja voidaan aina kehittää ja lisätä. Kasvattajan itsensä jatkuva kehittäminen koettiin tärkeäksi. Menetelmien ja oppimisympäristön jatkuva päivittäminen lapsen lähikehityksen vyöhyke ja yksilölliset tarpeet huomioiden sekä lapsia osallistaen on erittäin tärkeää.
Tutkimustulosten perusteella kielen kehitystä tuettiin monin tavoin. Useat toimintatavat, apuvälineet ja menetelmät yhdessä työntekijän tavoitteellisen työskentelyn kanssa muodostivat parhaan alustan kielen kehittämiselle. Toimintatavoissa tärkeiksi nousi erilaisten apuvälineiden ja menetelmien kuten kuvien, tukiviittomien ja satujen käyttö. Luovat menetelmät, pienryhmätoiminta, selkokielisyys, toisto, leikki ja vuorovaikutustilanteiden tukeminen olivat merkittäviä tukitoimia.
On ensisijaisen tärkeää, että päiväkodin työntekijät ymmärtävät kielen kehittämiseen liittyvien tukitoimien tärkeyden. Kielen oppimista tapahtuu kaikkialla. Tutkimuksessa esiin tulleita toimintatapoja voidaan aina kehittää ja lisätä. Kasvattajan itsensä jatkuva kehittäminen koettiin tärkeäksi. Menetelmien ja oppimisympäristön jatkuva päivittäminen lapsen lähikehityksen vyöhyke ja yksilölliset tarpeet huomioiden sekä lapsia osallistaen on erittäin tärkeää.