Kansakoulu-hanke : sosiaalipalveluiden henkilöstön kirjaamisosaamisen kehittäminen Sastamalan seudun sosiaali- ja terveyspalveluissa
Rantanen, Mervi (2018)
Rantanen, Mervi
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801251619
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801251619
Tiivistelmä
Kansakoulu-hanke on sosiaalihuollon valtakunnallisten tietojärjestelmäpalvelujen sekä määrämuotoisen kirjaamisen toimeenpanohanke. Keskeisenä tavoitteena on sosiaalihuollon asiakastietojen yhdenmukaistaminen ja tietojen saattaminen tietojärjestelmien avulla sinne, missä asiakasta palvellaan. Muutoksella tuetaan toiminnan tehostamista sekä sosiaalipalvelujen kehittämistä.
Kehittämisprojekti toteutettiin Sastamalan seudun sosiaali- ja terveyspalveluissa. Hankeen kohderyhmä on perhe- ja sosiaalipalveluiden kehitysvammapalveluissa työskentelevä henkilöstö, yhteensä 39 työntekijää, jotka käsittelevät työssään sosiaalihuollon asiakastietoja.
Kehittämisprojektin hyötyinä ovat kansallisten luokitusten ja asiakirjakirjarakenteiden saattaminen sosiaalihuollon asiakasasiakirjalain vaatimusten mukaiseksi, henkilöstön kirjaamisosaamisen parantaminen sekä tukea sosiaalialan organisaatioiden valmiutta liittyä Kanta-palveluihin.
Osana kehittämisprojektia tehtiin kysely toukokuussa 2017 vammaispalveluiden henkilöstölle. Kehittämisprojektiin sisältyvässä tutkimuksessa kartoitettiin Sastamalan kehitysvammahuollossa työskentelevän henkilökunnan kirjaamisosaamisen nykytilaa ja kokemuksia sen laadusta. Tutkimuksen tavoite on kirjaamisosaamisen laadun parantaminen ja kehittäminen. Kyselyyn vastasi 34 työntekijää. Aineisto analysoitiin sekä määrällistä, että laadullista menetelmää ja Webropol®-ohjelmaa apuna käyttäen.
Tulosten mukaan vastaajat kaipaisivat koulutusta kirjaamiseen ja työyhteisön tukea kirjaamiseen. Ohjelman hitauteen ja ympäristön rauhattomuuteen kaivattiin myös parannuksia. Hyvin toimiviksi asioiksi mainittiin kirjaamiseen käytettävän ohjelman helppokäyttöisyys, riittävä aika kirjaamiseen sekä kirjauksissa käytettävä kieli. Myös päivittäiskirjaukset ja niiden ajantasaisuus sekä yksityisyyden suoja mainittiin toimivina.
Haastavimmaksi koettiin tekstin sisältöön liittyvät asiat, kuten laatu, määrä, oikeinkirjoitus ja väärinymmärrykset. Rauhallista tilaa ja häiriötöntä aikaa ei koettu olevan ja laitteita ei aina ollut riittävästi. Ohjelman hitaus puhutti monessa tilanteessa. Haastavaa oli myös kirjaamatta jättäminen tarkoituksella ja asiakkaalle kirjaaminen.
Kehittämiskohteiksi mainittiin ohjeistuksen ja yhteisten sääntöjen laatiminen, riittävä perehdytys ja eettisen pohdinnan lisääminen. Kyselyn tulosten pohjalta muokattiin kirjaamisvalmennuksen sisältö toiveita vastaavaksi. Kirjaamisvalmennus toteutettiin marraskuussa 2017.
Kehittämisprojekti toteutettiin Sastamalan seudun sosiaali- ja terveyspalveluissa. Hankeen kohderyhmä on perhe- ja sosiaalipalveluiden kehitysvammapalveluissa työskentelevä henkilöstö, yhteensä 39 työntekijää, jotka käsittelevät työssään sosiaalihuollon asiakastietoja.
Kehittämisprojektin hyötyinä ovat kansallisten luokitusten ja asiakirjakirjarakenteiden saattaminen sosiaalihuollon asiakasasiakirjalain vaatimusten mukaiseksi, henkilöstön kirjaamisosaamisen parantaminen sekä tukea sosiaalialan organisaatioiden valmiutta liittyä Kanta-palveluihin.
Osana kehittämisprojektia tehtiin kysely toukokuussa 2017 vammaispalveluiden henkilöstölle. Kehittämisprojektiin sisältyvässä tutkimuksessa kartoitettiin Sastamalan kehitysvammahuollossa työskentelevän henkilökunnan kirjaamisosaamisen nykytilaa ja kokemuksia sen laadusta. Tutkimuksen tavoite on kirjaamisosaamisen laadun parantaminen ja kehittäminen. Kyselyyn vastasi 34 työntekijää. Aineisto analysoitiin sekä määrällistä, että laadullista menetelmää ja Webropol®-ohjelmaa apuna käyttäen.
Tulosten mukaan vastaajat kaipaisivat koulutusta kirjaamiseen ja työyhteisön tukea kirjaamiseen. Ohjelman hitauteen ja ympäristön rauhattomuuteen kaivattiin myös parannuksia. Hyvin toimiviksi asioiksi mainittiin kirjaamiseen käytettävän ohjelman helppokäyttöisyys, riittävä aika kirjaamiseen sekä kirjauksissa käytettävä kieli. Myös päivittäiskirjaukset ja niiden ajantasaisuus sekä yksityisyyden suoja mainittiin toimivina.
Haastavimmaksi koettiin tekstin sisältöön liittyvät asiat, kuten laatu, määrä, oikeinkirjoitus ja väärinymmärrykset. Rauhallista tilaa ja häiriötöntä aikaa ei koettu olevan ja laitteita ei aina ollut riittävästi. Ohjelman hitaus puhutti monessa tilanteessa. Haastavaa oli myös kirjaamatta jättäminen tarkoituksella ja asiakkaalle kirjaaminen.
Kehittämiskohteiksi mainittiin ohjeistuksen ja yhteisten sääntöjen laatiminen, riittävä perehdytys ja eettisen pohdinnan lisääminen. Kyselyn tulosten pohjalta muokattiin kirjaamisvalmennuksen sisältö toiveita vastaavaksi. Kirjaamisvalmennus toteutettiin marraskuussa 2017.