Uuden liiketoimintamallin luominen Oulun sukelluskeskukselle
Väisänen, Tomi (2017)
Väisänen, Tomi
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801241602
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801241602
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja Oulun Sukelluskeskus on tekijän oma yritys. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, analysoida ja kehittää vaihtoehtoinen liiketoimintamalli Oulun Sukelluskeskukselle kannattavuuden parantamiseksi.
Tietoperustaa rakennettiin Alexander Osterwalderin ja Yves Pigneurin kehittämään ”Business Model Canvas” malliin sen selkeyden ja yksinkertaisuuden vuoksi. Canvasia käytetään muun muassa startup-yritysten liiketoimintamallin analysointiin ja kokeiluun. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui palvelumuotoilun työpajat sekä kirjallisuudessa esitellyt työkalut canvasin lisäksi. Tutkimuksen aikana analysoitiin Oulun Sukelluskeskuksen nykyisen liiketoimintamallin lisäksi kahden muun yrityksen liiketoimintamalleja vertailukohtien saamiseksi. Työpajojen tulosten analysoinnin ja liiketoimintamallien analysoinnin perusteella luotiin kaksi vaihtoehtoista liiketoimintamallia Business model canvas-työkalun avulla. Kehitysvaiheessa huomattiin yrityksen nykyisen toimintaympäristön rajoitteet merkittävien muutosten mahdollistamiseksi. Ensimmäinen vaihtoehtoinen liiketoimintamalli on infrastruktuurikeskeinen ja vaatii näin merkittäviä investointeja. Toinen vaihtoehtoinen liiketoimintamalli on mahdollista toteuttaa nykyisessä toimintaympäristössä.
Tutkimuksen aikana havaittiin, että nykyinen liiketoimintamalli perustuu samanlaiseen toimintaympäristöön kuin vertaillulla yrityksellä. Havaintojen pohjalta yrityksessä on aloitettu muutostoimenpiteet toiminnan mukauttamiseksi olemassa olevaan tilanteeseen ja ympäristöön. Toimenpiteillä tavoitellaan kannattavuuden parantamista sekä työpanoksen tehostamista.
Tutkimuksen lopputulemana suositellaan yritykselle keskittymistä selkeämmin olennaisiin toimintoihinsa kuten sukelluskursseihin ja sukellusmatkoihin. Toimenpiteillä työajankäyttö tehostuu sekä asiakaspalvelu valituilla toiminta-aloilla paranee. Kustannukset hallitaan paremmin, kun panostukset keskittyvät vain kahteen ydintoimintoon.
Tietoperustaa rakennettiin Alexander Osterwalderin ja Yves Pigneurin kehittämään ”Business Model Canvas” malliin sen selkeyden ja yksinkertaisuuden vuoksi. Canvasia käytetään muun muassa startup-yritysten liiketoimintamallin analysointiin ja kokeiluun. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui palvelumuotoilun työpajat sekä kirjallisuudessa esitellyt työkalut canvasin lisäksi. Tutkimuksen aikana analysoitiin Oulun Sukelluskeskuksen nykyisen liiketoimintamallin lisäksi kahden muun yrityksen liiketoimintamalleja vertailukohtien saamiseksi. Työpajojen tulosten analysoinnin ja liiketoimintamallien analysoinnin perusteella luotiin kaksi vaihtoehtoista liiketoimintamallia Business model canvas-työkalun avulla. Kehitysvaiheessa huomattiin yrityksen nykyisen toimintaympäristön rajoitteet merkittävien muutosten mahdollistamiseksi. Ensimmäinen vaihtoehtoinen liiketoimintamalli on infrastruktuurikeskeinen ja vaatii näin merkittäviä investointeja. Toinen vaihtoehtoinen liiketoimintamalli on mahdollista toteuttaa nykyisessä toimintaympäristössä.
Tutkimuksen aikana havaittiin, että nykyinen liiketoimintamalli perustuu samanlaiseen toimintaympäristöön kuin vertaillulla yrityksellä. Havaintojen pohjalta yrityksessä on aloitettu muutostoimenpiteet toiminnan mukauttamiseksi olemassa olevaan tilanteeseen ja ympäristöön. Toimenpiteillä tavoitellaan kannattavuuden parantamista sekä työpanoksen tehostamista.
Tutkimuksen lopputulemana suositellaan yritykselle keskittymistä selkeämmin olennaisiin toimintoihinsa kuten sukelluskursseihin ja sukellusmatkoihin. Toimenpiteillä työajankäyttö tehostuu sekä asiakaspalvelu valituilla toiminta-aloilla paranee. Kustannukset hallitaan paremmin, kun panostukset keskittyvät vain kahteen ydintoimintoon.