Opetusvideo 12-kytkentäisestä EKG-rekisteröinnistä sairaanhoitajaopiskelijoille
Kuikka, Minna; Oravainen, Anna-Reetta (2018)
Kuikka, Minna
Oravainen, Anna-Reetta
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801231538
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801231538
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opetusvideo 12-kytkentäisen EKG-rekisteröinnin suorittamisesta sairaanhoitajaopiskelijoille. Opinnäytetyön tavoitteena oli edistää sairaanhoitaja-opiskelijoiden valmiuksia 12-kytkentäisen EKG-rekisteröinnin toteuttamiseen. Aiemmat tutkimukset osoittavat, että terveydenhuoltoalan henkilökunnan tietotaidoissa esiintyy usein puutteita liittyen 12-kytkentäisen EKG:n ottamiseen. Yhdeksi yleisimmistä virhelähteiden aiheuttajista paljastui rintaelektrodien väärä sijoittelu. EKG-rekisteröinti on yksi tärkeimmistä perustutkimuksista sydämen häiriöihin liittyen ja laadukkaan EKG:n ottamisen hallinta on osa sairaanhoitajan työnkuvaa. EKG-rekisteröinnillä on suuri rooli myös terveyden edistämisen näkökulmasta, sillä esimerkiksi akuutissa sepelvaltimo-oireyhtymässä 12-kytkentäinen EKG on avainsana diagnoosiin.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä pohjautuen luotettaviin teorialähteisiin näyttöön perustuvasta hoitotyöstä. Työssä on käyty läpi myös laadukkaan opetusvideon rakentumista. Opinnäytetyön produkti eli opetusvideo kuvattiin Laurea-ammattikorkeakoulun Otaniemen kampuksen tiloissa opetusluokassa ja se tullaan julkaisemaan Laurea-ammattikorkeakoulun YouTube-kanavalla. Opetusvideon teknisessä toteutuksessa käytettiin asiantuntija-apua. Produktin arviointi tapahtui kvantitatiivisen tutkimuksen menetelmin anonyymillä kyse-lylomakkeella, josta saatu tieto voitiin muuttaa numeeriseksi dataksi. Tuloksia tarkastellessa kävi ilmi, että arvioijaryhmä koki opetusvideon laadukkaaksi ja melko hyödylliseksi. Opetusvideota voidaan tulevaisuudessa hyödyntää osana sairaanhoitajaopiskelijoiden sisätautien hoitotyön opintokokonaisuutta.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä pohjautuen luotettaviin teorialähteisiin näyttöön perustuvasta hoitotyöstä. Työssä on käyty läpi myös laadukkaan opetusvideon rakentumista. Opinnäytetyön produkti eli opetusvideo kuvattiin Laurea-ammattikorkeakoulun Otaniemen kampuksen tiloissa opetusluokassa ja se tullaan julkaisemaan Laurea-ammattikorkeakoulun YouTube-kanavalla. Opetusvideon teknisessä toteutuksessa käytettiin asiantuntija-apua. Produktin arviointi tapahtui kvantitatiivisen tutkimuksen menetelmin anonyymillä kyse-lylomakkeella, josta saatu tieto voitiin muuttaa numeeriseksi dataksi. Tuloksia tarkastellessa kävi ilmi, että arvioijaryhmä koki opetusvideon laadukkaaksi ja melko hyödylliseksi. Opetusvideota voidaan tulevaisuudessa hyödyntää osana sairaanhoitajaopiskelijoiden sisätautien hoitotyön opintokokonaisuutta.