Lasten ja nuorten klassisen soittoharrastuksen lopettamiseen johtavia tekijöitä
Hyväri, Tiina (2018)
Hyväri, Tiina
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801191471
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801191471
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee varhaisnuoruutta, lasten ja nuorten klassisen soittoharrastuksen lopettamiseen johtavia asioita sekä soittamisen motivaatiota. Työn tarkoituksena on tuoda esille lopettamiseen johtavia tekijöitä ja selvittää, mitkä tekijät motivoivat nuoria pysymään musiikkiharrastuksen parissa.
Työn lähdeaineistona on käytetty useita väitöskirjoja, opinnäytetöitä, muita kirjoja sekä nettilähteitä. Monet lähteistä ovat tutkimuksia nuorten musiikin harrastamisesta tai soittomotivaatiosta. Soittoharrastuksen lopettamiseen johtavia tekijöitä on paljon, mutta kaikkiin asioihin soitonopettaja tai vanhemmat eivät voi vaikuttaa. Sellainen on esimerkiksi oman innon ja kiinnostuksen hiipuminen. Keskeisimpiä asioita, joihin on mahdollista vaikuttaa, ovat opettaja–oppilas-suhde, soitettu ohjelmisto, soittimen valinta, perheen tuki sekä oppilaitoksen ilmapiiri. Olennainen tekijä on myös musiikin opetussuunnitelma, joka onkin uusittu vuonna 2017. Opettajan vaihtuminen usein on merkittävä lopettamiseen johtava seikka.
Soittamiseen motivoivia tekijöitä ovat muun muassa hyvä opettaja–oppilas-suhde, oikeanlainen musiikkiohjelmisto, soittamisesta saatu ilo ja osaamisen tunne sekä flow-kokemukset. Myös hyvät kokemukset tutkinnoista ja esiintymisistä sekä ystävien ja perheen tuki motivoivat soittamaan. Esimerkiksi perheessä vallitsevat arvot ja asenteet vaikuttavat lapsen innostumiseen ja harrastamiseen. Soittoa harrastavat ystävät tai vähintään tutut lapset tarjoavat lapselle esikuvia ja terveen itsetunnon mittapuita.
Tästä opinnäytetyöstä soitonopettajat saavat tietoa, millä keinoilla voivat vaikuttaa oppilaan motivaatioon. Jatkossa voisi vielä tehdä haastatteluja ja kyselyitä soittoharrastuksen lopettaneille, jotta saisi lopettamiseen johtavista tekijöistä uudempaa tietoa. Olisi myös mielenkiintoista tietää, mikä on nykyään yleisin lopettamisikä ja miten nykyajan ala- ja yläastelaiset suhtautuvat klassiseen soittoharrastukseen.
Työn lähdeaineistona on käytetty useita väitöskirjoja, opinnäytetöitä, muita kirjoja sekä nettilähteitä. Monet lähteistä ovat tutkimuksia nuorten musiikin harrastamisesta tai soittomotivaatiosta. Soittoharrastuksen lopettamiseen johtavia tekijöitä on paljon, mutta kaikkiin asioihin soitonopettaja tai vanhemmat eivät voi vaikuttaa. Sellainen on esimerkiksi oman innon ja kiinnostuksen hiipuminen. Keskeisimpiä asioita, joihin on mahdollista vaikuttaa, ovat opettaja–oppilas-suhde, soitettu ohjelmisto, soittimen valinta, perheen tuki sekä oppilaitoksen ilmapiiri. Olennainen tekijä on myös musiikin opetussuunnitelma, joka onkin uusittu vuonna 2017. Opettajan vaihtuminen usein on merkittävä lopettamiseen johtava seikka.
Soittamiseen motivoivia tekijöitä ovat muun muassa hyvä opettaja–oppilas-suhde, oikeanlainen musiikkiohjelmisto, soittamisesta saatu ilo ja osaamisen tunne sekä flow-kokemukset. Myös hyvät kokemukset tutkinnoista ja esiintymisistä sekä ystävien ja perheen tuki motivoivat soittamaan. Esimerkiksi perheessä vallitsevat arvot ja asenteet vaikuttavat lapsen innostumiseen ja harrastamiseen. Soittoa harrastavat ystävät tai vähintään tutut lapset tarjoavat lapselle esikuvia ja terveen itsetunnon mittapuita.
Tästä opinnäytetyöstä soitonopettajat saavat tietoa, millä keinoilla voivat vaikuttaa oppilaan motivaatioon. Jatkossa voisi vielä tehdä haastatteluja ja kyselyitä soittoharrastuksen lopettaneille, jotta saisi lopettamiseen johtavista tekijöistä uudempaa tietoa. Olisi myös mielenkiintoista tietää, mikä on nykyään yleisin lopettamisikä ja miten nykyajan ala- ja yläastelaiset suhtautuvat klassiseen soittoharrastukseen.