Lääkehoidon oppimispelin kehittäminen sairaanhoitajaopiskelijoille
Rönkkö, Suvi; Suhonen, Ulla; Tunturi, Tuulia (2018)
Rönkkö, Suvi
Suhonen, Ulla
Tunturi, Tuulia
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801181452
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801181452
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on lääkehoidon oppimispelin kehittäminen sairaanhoitajaopiskelijoiden lääkehoidon oppimisen tueksi. Tavoitteena on parantaa tulevien sairaan-hoitajien lääkehoitotaitoja ja siten vähentää lääkehoidon poikkeamien määrää. Lautapelin tavoitteena on lisäksi parantaa opiskelijoiden sosiaalisia taitoja, parantaa työelämävalmiuksia ja auttaa kurssin ryhmäytymisessä.
Tutkimusmenetelmänä oli tuotekehitysprosessi. Ongelman tai kehittämistarpeen tunnistamisvaiheessa kartoitettiin lääkehoidon osa-alueet, joiden osaamisessa sairaanhoitajilla tai sairaanhoitajaopiskelijoilla on eniten puutteita. Lähdeaineiston perusteella kysymysai-healueiksi ideointivaiheessa valikoituivat farmakologia, aseptiikka, lääkelaskenta, sekä fysiologia ja anatomia. Tuotetta luonnosteltaessa tutustuimme jo olemassa oleviin lääkehoitopeleihin ja aloitimme kysymyskorttien sekä pelilaudan luonnostelun. Peli-idean ja pelilaudan suunnittelun jälkeen pelistä tehtiin fyysinen versio. Peliä testattiin sairaanhoitajaopiskelijoilla, jotka antoivat pelistä palautetta palautelomakkeen avulla. Tuotteen vii-meistelyvaiheessa muokkasimme opiskelijoilta ja terveydenhuollon ammattilaisilta saamamme palautteen perusteella joitakin kysymyksiä sekä pelin ohjeita ymmärrettävämpään muotoon. Alkuperäinen pistelaskumenetelmä yksinkertaistettiin ja peli-ideaa muutettiin, jotta pelin kulku saatiin joustavammaksi ja nopeammaksi.
Opiskelijapalautteen perusteella peli koettiin hyväksi ja tehokkaaksi kertausmuodoksi opiskeltuihin asioihin. Pelin arveltiin toimivan hyvin myös kertaamisen apuvälineenä esi-merkiksi lääkehoidon tenttiin opiskeltaessa.
Jatkossa pelin ulkonäön suunnitteluun voitaisiin paneutua syvällisemmin ja pelille olisi mahdollista kehittää myös säilytyslaatikko, joka olisi muotoilultaan yhtenevä pelin kanssa. Graafisen alan ammattitaitoa omaava henkilö saisi pelistä ulkonäöllisesti houkuttelevamman. Pelistä voitaisiin tulevaisuudessa laatia myös verkkoversio, jolloin mm. pelin tiedollisen sisällön päivittäminen olisi helpompaa. Mielenkiintoista olisi nähdä oppimispelin vai-kuttavuus oppimiseen kertausvälineenä. Pelin vaikuttavuutta voitaisiin mitata kokeen avulla.
Tutkimusmenetelmänä oli tuotekehitysprosessi. Ongelman tai kehittämistarpeen tunnistamisvaiheessa kartoitettiin lääkehoidon osa-alueet, joiden osaamisessa sairaanhoitajilla tai sairaanhoitajaopiskelijoilla on eniten puutteita. Lähdeaineiston perusteella kysymysai-healueiksi ideointivaiheessa valikoituivat farmakologia, aseptiikka, lääkelaskenta, sekä fysiologia ja anatomia. Tuotetta luonnosteltaessa tutustuimme jo olemassa oleviin lääkehoitopeleihin ja aloitimme kysymyskorttien sekä pelilaudan luonnostelun. Peli-idean ja pelilaudan suunnittelun jälkeen pelistä tehtiin fyysinen versio. Peliä testattiin sairaanhoitajaopiskelijoilla, jotka antoivat pelistä palautetta palautelomakkeen avulla. Tuotteen vii-meistelyvaiheessa muokkasimme opiskelijoilta ja terveydenhuollon ammattilaisilta saamamme palautteen perusteella joitakin kysymyksiä sekä pelin ohjeita ymmärrettävämpään muotoon. Alkuperäinen pistelaskumenetelmä yksinkertaistettiin ja peli-ideaa muutettiin, jotta pelin kulku saatiin joustavammaksi ja nopeammaksi.
Opiskelijapalautteen perusteella peli koettiin hyväksi ja tehokkaaksi kertausmuodoksi opiskeltuihin asioihin. Pelin arveltiin toimivan hyvin myös kertaamisen apuvälineenä esi-merkiksi lääkehoidon tenttiin opiskeltaessa.
Jatkossa pelin ulkonäön suunnitteluun voitaisiin paneutua syvällisemmin ja pelille olisi mahdollista kehittää myös säilytyslaatikko, joka olisi muotoilultaan yhtenevä pelin kanssa. Graafisen alan ammattitaitoa omaava henkilö saisi pelistä ulkonäöllisesti houkuttelevamman. Pelistä voitaisiin tulevaisuudessa laatia myös verkkoversio, jolloin mm. pelin tiedollisen sisällön päivittäminen olisi helpompaa. Mielenkiintoista olisi nähdä oppimispelin vai-kuttavuus oppimiseen kertausvälineenä. Pelin vaikuttavuutta voitaisiin mitata kokeen avulla.