Sairaanhoitajan kliinisen osaamisen kehittyminen Lapin keskussairaalassa
Herajärvi, Marja (2017)
Herajärvi, Marja
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801181424
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801181424
Tiivistelmä
Muuttuva työ vaatii sairaanhoitajalta jatkuvaa itsensä kehittämistä koko työuran ajan. Muutokset vaativat näyttöön perustuvaa kliinistä osaamista ja kykyä moniammatilliseen yhteistyöhön. Sairaanhoitajat ovat erilaisten haasteiden edessä vastatessaan kasvaviin työelämän ja työtehtävien edellyttämiin tiedollisiin, taidollisiin ja kokemuksellisiin vaatimuksiin omalla työ- ja tehtäväalueellaan. Motivaatio on merkittävää, koska sairaanhoitaja on valmis kehittämään sekä omaa ammatillista osaamista että työyhteisön osaamista sekä halukas jakamaan osaamistaan laajemminkin. Sairaanhoitajalla on kykyä johtajuuteen, itsenäiseen ja vaativaan päätöksentekoon sekä erinomaiset ihmissuhde- ja vuorovaikutustaidot. Tulevaisuudessa teknologian lisääntyminen vaatii sairaanhoitajalta kykyä hyödyntää tieto- ja viestintätekniikkaa oman alansa tehtävissä sekä hallita kliinisen hoitotyön potilastietojärjestelmät ja keskeiset hoito- ja valvontalaitteet.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata Lapin keskussairaalan osastonhoitajien käyttämiä tukemisen keinoja kliinisen sairaanhoitajan etenemiseksi perehtyvältä tasolta pätevälle tasolle. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa ammatillisesta osaamisesta ja vahvistaa hoitajan asemaa sekä hoitajan ammatillisuuden jakamista ja kehittymistä. Pitkäntähtäimen tavoitteena on saada aikaan järjestelmällinen ja suunnitelmallinen malli kehittää sairaanhoitajan osaamista perehtyvältä tasolta pätevälle hoitotyön tasolle Lapin keskussairaalassa mukaillen HUS:n Aura-ammattiuramallia. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella, jossa oli sekä avoimia että strukturoituja kysymyksiä. Tutkimusaineisto analysoitiin avointen kysymysten osalta hyödyntämällä sisällönanalyysin mukaista luokittelu ja strukturoitujen kysymysten osalta ilmoittamalla vastausten lukumäärä.
Tutkimustulosten mukaan osastonhoitajat tukevat uuden työntekijän tuloa yksikköön käyttämällä suunniteltua perehdytysohjelmaa ja nimeämällä etukäteen perehdyttäjä. Hoitotyön käytäntöjen oppiminen, lääkehoito, erilaisten laitteiden hallinta ja vuorovaikutustaidot olivat osastonhoitajien mielestä tärkeimmät osa-alueet oppia osastollaan. Erilaisten tenttien ja näyttöön perustuvien käytäntöjen suorittamisen aika vaihteli kuukaudesta vuoteen uuden työntekijän tullessa yksikköön. Ammatillista kehittymistä tuettiin tiedotustilaisuuksilla, koulutuksilla ja kehityskeskusteluilla. Työntekijän sisäiset tekijät (motivaatio, oma tahto), yksikön johtamistapa, kannustava työyhteisön ilmapiiri, tiedon jakaminen työyhteisössä ja työyksikön resurssit vaikuttavat sairaanhoitajan osaamisen laajentamiseen ja syventämiseen. Kehittämisideoina kyselyyn osallistujat mainitsivat talon yhteisten vaatimusten määrittämisen, osaamisen palkitsemisen, yhtenäinen osaamiskartoitus koko taloon sekä kliinisen asiantuntijasairaanhoitajan työkuvaa tulisi suunnitella ja kehittää.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata Lapin keskussairaalan osastonhoitajien käyttämiä tukemisen keinoja kliinisen sairaanhoitajan etenemiseksi perehtyvältä tasolta pätevälle tasolle. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa ammatillisesta osaamisesta ja vahvistaa hoitajan asemaa sekä hoitajan ammatillisuuden jakamista ja kehittymistä. Pitkäntähtäimen tavoitteena on saada aikaan järjestelmällinen ja suunnitelmallinen malli kehittää sairaanhoitajan osaamista perehtyvältä tasolta pätevälle hoitotyön tasolle Lapin keskussairaalassa mukaillen HUS:n Aura-ammattiuramallia. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella, jossa oli sekä avoimia että strukturoituja kysymyksiä. Tutkimusaineisto analysoitiin avointen kysymysten osalta hyödyntämällä sisällönanalyysin mukaista luokittelu ja strukturoitujen kysymysten osalta ilmoittamalla vastausten lukumäärä.
Tutkimustulosten mukaan osastonhoitajat tukevat uuden työntekijän tuloa yksikköön käyttämällä suunniteltua perehdytysohjelmaa ja nimeämällä etukäteen perehdyttäjä. Hoitotyön käytäntöjen oppiminen, lääkehoito, erilaisten laitteiden hallinta ja vuorovaikutustaidot olivat osastonhoitajien mielestä tärkeimmät osa-alueet oppia osastollaan. Erilaisten tenttien ja näyttöön perustuvien käytäntöjen suorittamisen aika vaihteli kuukaudesta vuoteen uuden työntekijän tullessa yksikköön. Ammatillista kehittymistä tuettiin tiedotustilaisuuksilla, koulutuksilla ja kehityskeskusteluilla. Työntekijän sisäiset tekijät (motivaatio, oma tahto), yksikön johtamistapa, kannustava työyhteisön ilmapiiri, tiedon jakaminen työyhteisössä ja työyksikön resurssit vaikuttavat sairaanhoitajan osaamisen laajentamiseen ja syventämiseen. Kehittämisideoina kyselyyn osallistujat mainitsivat talon yhteisten vaatimusten määrittämisen, osaamisen palkitsemisen, yhtenäinen osaamiskartoitus koko taloon sekä kliinisen asiantuntijasairaanhoitajan työkuvaa tulisi suunnitella ja kehittää.