Hoitologistiikka
Hokkanen, Sonja (2017)
Hokkanen, Sonja
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801171409
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801171409
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö perehtyy hoitologistiikka-palvelukonseptiin. Tämä uudenlaisen hoitologistiikkapalvelun ensimmäiset hoitologistikot valmistuivat vuonna 2013. Hoitologistikot tuntevat sairaanhoidon arjen ja hoitavat sairaalaosastojen logistiset tukipalvelut.
Tutkimuksessa ei ole määritelty toimeksiantajaa, mutta työn kohteena toimii Mikkelin keskussairaala sen antamien tietojen ja kokemuksien perusteella. Työn tarkoitus on tuoda ilmi hoitologistiikkapalvelun toimintoja ja sen kautta saavutetuista hyödyistä sairaalalle. Tutkimuksessa käsiteltiin myös palvelun kehittämistä, ja tavoitteena on laajentaa palvelu osastoille, joissa sitä ei vielä ole otettu käyttöön.
Teoriaosuus perustuu logistiikkaprosessiin, varastointiin, materiaalin käsittelyyn ja palvelun tuottamiseen logistiikassa. Nämä aiheet ovat hoitologistiikan keskeisimmät asiat heidän jokapäiväisessä työssään. Varsinkin varastoinnin ylläpito ja suunnittelu kuuluvat hoitologistikon toimikuvaan.
Työssä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin haastatteluja ja kyselylomaketta käyttäen. Materiaali saatiin myös omista kokemuksista ja havainnoista. Haastattelut käytiin Mikkelin keskussairaalassa ja siihen osallistui neljä siellä työskentelevää hoitologistikkoa.
Tulokset osoittivat, että hoitologistiikka tuo mahdollisuuden sairaalan ja hoitokeskuksien taloudellisien kustannuksien pienentämiseen. Hoitologistiikka palvelu vapautti hoitohenkilökuntaa logistista tukipalvelu tehtävistä omiin koulutuskohtaisiin töihin. Henkilökunta käytti suoranaisesti n.25% logistisiin työtehtäviin. Leikkaustiimien käyttöaste ja tehokkuus on parantunut sairaalan leikkausosastoilla. Myös sekaannuksien vähentyminen palvelun avulla vaikutti positiivisesti sairaala työskentelyn sujuvuuteen.
Hoitohenkilökunta pitää palvelua tarpeellisena osana sairaalalogistiikkaa. Kehitysideoiden avulla pyrittiin siirtämään mahdollisimman paljon logistiikka palveluita pois heidän työpäivästään.
Tutkimuksessa ei ole määritelty toimeksiantajaa, mutta työn kohteena toimii Mikkelin keskussairaala sen antamien tietojen ja kokemuksien perusteella. Työn tarkoitus on tuoda ilmi hoitologistiikkapalvelun toimintoja ja sen kautta saavutetuista hyödyistä sairaalalle. Tutkimuksessa käsiteltiin myös palvelun kehittämistä, ja tavoitteena on laajentaa palvelu osastoille, joissa sitä ei vielä ole otettu käyttöön.
Teoriaosuus perustuu logistiikkaprosessiin, varastointiin, materiaalin käsittelyyn ja palvelun tuottamiseen logistiikassa. Nämä aiheet ovat hoitologistiikan keskeisimmät asiat heidän jokapäiväisessä työssään. Varsinkin varastoinnin ylläpito ja suunnittelu kuuluvat hoitologistikon toimikuvaan.
Työssä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin haastatteluja ja kyselylomaketta käyttäen. Materiaali saatiin myös omista kokemuksista ja havainnoista. Haastattelut käytiin Mikkelin keskussairaalassa ja siihen osallistui neljä siellä työskentelevää hoitologistikkoa.
Tulokset osoittivat, että hoitologistiikka tuo mahdollisuuden sairaalan ja hoitokeskuksien taloudellisien kustannuksien pienentämiseen. Hoitologistiikka palvelu vapautti hoitohenkilökuntaa logistista tukipalvelu tehtävistä omiin koulutuskohtaisiin töihin. Henkilökunta käytti suoranaisesti n.25% logistisiin työtehtäviin. Leikkaustiimien käyttöaste ja tehokkuus on parantunut sairaalan leikkausosastoilla. Myös sekaannuksien vähentyminen palvelun avulla vaikutti positiivisesti sairaala työskentelyn sujuvuuteen.
Hoitohenkilökunta pitää palvelua tarpeellisena osana sairaalalogistiikkaa. Kehitysideoiden avulla pyrittiin siirtämään mahdollisimman paljon logistiikka palveluita pois heidän työpäivästään.