Ensiaputapahtuma peruskoulussa
Väänänen, Mika; Samuli, Nikunen (2017)
Väänänen, Mika
Samuli, Nikunen
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801031031
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801031031
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä yläasteikäisten nuorten ensiaputietoa ja valmiutta toimia ensiapua vaativissa tilanteissa. Samalla tarkoituksenamme oli selvittää oppilaiden käsitystä omista ensiaputaidoista sekä vastaako osallistujien käsitys omista taidoista taitotasoa, joilla taidot oikeasti ovat. Opinnäytetyön tavoitteena oli, että oppilaat osaavat tunnistaa mahdollisen hätätilanteen ja reagoida siihen oikeaoppisesti tilanteen vaatimalla tavalla. Tavoitteena oli lisätä oppilaiden tiedostusta omista ensiaputaidoista ja siitä miten opittua teoriaa sovelletaan arkielämän tilanteisiin.
Henkilökohtaisena tavoitteenamme oli kehittää omia tapahtuman suunnittelu- ja toteutustaitoja vastaavan työtehtävän ilmaantuessa työelämässä. Lisäksi tavoitteenamme oli parantaa ohjauskykyämme.
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Hiidenkiven peruskoulun kanssa. Ensiaputapahtuma järjestettiin terveystiedon tunnilla 9. luokkalaisille nuorille, joille ei vielä ollut koulussa opetettu ensiapua. Oppitunti kesti 90 minuuttia ja sen aikana oppilaat osallistuivat neljään ensiapurastiin ja niiden teorian pohjalta perustuviin kahteen case-harjoitukseen. Oppituntiin osallistui
21 oppilasta. Ennen ensiapurasteja oppilaiden ensiapuosaamista testattiin kyselylomakkeella ja ensiaputapahtuman lopuksi oppilaat vastasivat vielä palautekyselyyn.
Kyselylomakkeiden vastausten perusteilla omista ensiaputaidoistaan epävarmoilla oppilailla oli keskimäärin muita parempi tietoperusta. Kaikkien oppilaiden monivalintakysymysten oikeiden vastausten keskiarvo oli 5,6, joka on noin puolet kaikista yhdestätoista kysymyksestä. Tämän perusteella voimme olettaa, että oppilaiden yleinen ensiapuosaaminen ei ole kovin
vahvalla pohjalla. Tämä oli kuitenkin odotettavissa, sillä oppilailla ei ennen ensiaputapahtumaa ole ollut ensiapuopetusta koululla. Palautelomakkeen vastausten sekä havainnoinin perusteella oppilaat hyötyivät ensiapukoulutuksesta.
Opettajan kanssa käymämme keskustelun perusteella oppilaitoksella ei ole resursseja tarjota samanlaisia käytännön harjoitteita, kuin tapahtumassa tehtiin. Mielestämme peruskoulun pitäisi pystyä tarjoamaan oppilailleen itsenäisesti käytännön ensiapuharjoitteita, sillä ensiavun
opettaminen olisi eettisesti ja taloudellisesti tärkeää ja sitä on hyvä osata jo nuoresta pitäen.
Henkilökohtaisena tavoitteenamme oli kehittää omia tapahtuman suunnittelu- ja toteutustaitoja vastaavan työtehtävän ilmaantuessa työelämässä. Lisäksi tavoitteenamme oli parantaa ohjauskykyämme.
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Hiidenkiven peruskoulun kanssa. Ensiaputapahtuma järjestettiin terveystiedon tunnilla 9. luokkalaisille nuorille, joille ei vielä ollut koulussa opetettu ensiapua. Oppitunti kesti 90 minuuttia ja sen aikana oppilaat osallistuivat neljään ensiapurastiin ja niiden teorian pohjalta perustuviin kahteen case-harjoitukseen. Oppituntiin osallistui
21 oppilasta. Ennen ensiapurasteja oppilaiden ensiapuosaamista testattiin kyselylomakkeella ja ensiaputapahtuman lopuksi oppilaat vastasivat vielä palautekyselyyn.
Kyselylomakkeiden vastausten perusteilla omista ensiaputaidoistaan epävarmoilla oppilailla oli keskimäärin muita parempi tietoperusta. Kaikkien oppilaiden monivalintakysymysten oikeiden vastausten keskiarvo oli 5,6, joka on noin puolet kaikista yhdestätoista kysymyksestä. Tämän perusteella voimme olettaa, että oppilaiden yleinen ensiapuosaaminen ei ole kovin
vahvalla pohjalla. Tämä oli kuitenkin odotettavissa, sillä oppilailla ei ennen ensiaputapahtumaa ole ollut ensiapuopetusta koululla. Palautelomakkeen vastausten sekä havainnoinin perusteella oppilaat hyötyivät ensiapukoulutuksesta.
Opettajan kanssa käymämme keskustelun perusteella oppilaitoksella ei ole resursseja tarjota samanlaisia käytännön harjoitteita, kuin tapahtumassa tehtiin. Mielestämme peruskoulun pitäisi pystyä tarjoamaan oppilailleen itsenäisesti käytännön ensiapuharjoitteita, sillä ensiavun
opettaminen olisi eettisesti ja taloudellisesti tärkeää ja sitä on hyvä osata jo nuoresta pitäen.