Miten palvelu lanseerataan onnistuneesti?
Lampinen, Stiina (2017)
Lampinen, Stiina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122922606
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122922606
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan palvelun lanseerauskampanjan menestykseen vaikuttavia tekijöitä. Yksi suurin syy lanseerausprosessien epäonnistumiseen on niiden heikko valmistelu ja puutteellisesti tehdyt suunnitelmat.
Toimeksiantajana toimii vuoden 2017 lopussa lanseerattava Regood.fi-joukkorahoituspalvelu. Toimeksiantona on tutkia, miten palvelu tuodaan onnistuneesti markkinoille ja mitkä tekijät ja markkinoinnin keinot luovat onnistuneen ja menestyksekkään lanseerausprosessin. Tutkimuksen pohjalta luodaan myöhemmin käytännöllinen markkinointisuunnitelma Regood.fi-joukkorahoituspalvelun lanseeraukseen.
Tutkimuskysymykseksi muodostui: Miten palvelu lanseerataan onnistuneesti?. Tutkimusotteena on laadullinen tutkimus ja aineistonkeruumenetelmänä käytetään haastatteluja. Tutkimukseen osallistui yhteensä neljä lanseerausprosesseja toteuttanutta yrityksen edustajaa. Lanseerausprosessin lisäksi tutkimuksen teoriaosuudessa on käsitelty lanseerauksen markkinointivaiheen suunnittelua.
Tutkimuksen tavoitteena on löytää merkittävimmät lanseerausprosessin menestykseen vaikuttavat tekijät kirjallisuuskatsauksen ja tutkimusaineiston havainnoinnin avulla.
Tavoitteena on tutkia, mitkä tekijät palvelun lanseerausvaiheessa ovat kriittisiä, sekä koota ja laatia teorioita ja ohjeita lanseerausvaiheen markkinointisuunnitelman tekoon. Tarkoituksena on käsittää lanseerausprosessin eri vaiheet ja se, kuinka ne tulisi ottaa huomioon markkinointia suunnitellessa. Tuloksena havaitaan onnistuneen lanseerausprosessin tärkeimmäksi menestystekijäksi tarkkaan määritellyt lanseerauksella haettavat liiketoiminnalliset ja markkinoinnilliset tavoitteet.
Toimeksiantajana toimii vuoden 2017 lopussa lanseerattava Regood.fi-joukkorahoituspalvelu. Toimeksiantona on tutkia, miten palvelu tuodaan onnistuneesti markkinoille ja mitkä tekijät ja markkinoinnin keinot luovat onnistuneen ja menestyksekkään lanseerausprosessin. Tutkimuksen pohjalta luodaan myöhemmin käytännöllinen markkinointisuunnitelma Regood.fi-joukkorahoituspalvelun lanseeraukseen.
Tutkimuskysymykseksi muodostui: Miten palvelu lanseerataan onnistuneesti?. Tutkimusotteena on laadullinen tutkimus ja aineistonkeruumenetelmänä käytetään haastatteluja. Tutkimukseen osallistui yhteensä neljä lanseerausprosesseja toteuttanutta yrityksen edustajaa. Lanseerausprosessin lisäksi tutkimuksen teoriaosuudessa on käsitelty lanseerauksen markkinointivaiheen suunnittelua.
Tutkimuksen tavoitteena on löytää merkittävimmät lanseerausprosessin menestykseen vaikuttavat tekijät kirjallisuuskatsauksen ja tutkimusaineiston havainnoinnin avulla.
Tavoitteena on tutkia, mitkä tekijät palvelun lanseerausvaiheessa ovat kriittisiä, sekä koota ja laatia teorioita ja ohjeita lanseerausvaiheen markkinointisuunnitelman tekoon. Tarkoituksena on käsittää lanseerausprosessin eri vaiheet ja se, kuinka ne tulisi ottaa huomioon markkinointia suunnitellessa. Tuloksena havaitaan onnistuneen lanseerausprosessin tärkeimmäksi menestystekijäksi tarkkaan määritellyt lanseerauksella haettavat liiketoiminnalliset ja markkinoinnilliset tavoitteet.