Markkinoinnin A/B-testaus Facebookissa : case: Portaali
Laaksonen, Saku (2017)
Laaksonen, Saku
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122822599
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122822599
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee markkinoinnin A/B-testaamista ja sen suorittamista sosiaalisen median palvelussa Facebookissa. Opinnäytetyössä esitellään markkinoinnin ja A/B-testaamisen teoriaa, joita on sovellettu työn tutkimusosuudessa. Työn tutkimusosuutena suoritettiin käytännön kokeilu A/B-testaamisesta Facebookissa.
Opinnäytetyön tavoitteena on vastata toimeksiantajan, tamperelaisen virtuaalielämysliikkeen Portaalin, markkinointia koskeviin kysymyksiin ja tämän myötä tehostaa Portaalin markkinointia ja asiakashankintaa. Suoritettu A/B-testi on dokumentoitu mahdollisimman tarkasti, jotta sen pohjalta voitaisiin toteuttaa vastaavanlaisia uusia kokeiluja. Tavoite on luoda A/B-testauksesta Portaalille jatkossa helposti hyödynnettävä työkalu.
Facebookin mainosten hallinnassa Portaalin mainostilillä suoritetussa A/B-testissä testauksen kohteeksi asetettiin mainoskuvan vaikutus tuloskohtaisiin kustannuksiin. Testin tuloksista nousi esiin muutama merkittävä asia: mainoskuvalla oli suuri vaikutus Portaalin tuloskohtaisiin kustannuksiin, etenkin yrityksen pääkohderyhmän ikähaarukassa ja naispuolisen yleisön parissa. Hypoteesin vastaisesti parhaiten menestyi kuitenkin eri mainoskuva, kuin mitä oli alun perin ennakoitu.
Opinnäytetyöhön kerätyn teorian ja käytännön tutkimuksen kautta saavutetusta opista suurin osa on vietävissä suoraan käytäntöön. Opitulla tiedolla Portaalin mainosten tehokkuutta voidaan jatkossa testissä kerätyn datan perusteella tehostaa merkittävästi. Pidemmällä aikavälillä tämä tarkoittaa Portaalille markkinoinnissa säästettyä rahaa ja parempia tuloksia. Sekä Portaali, opinnäytetyön toimeksiantajana, että opinnäytetyön kirjoittaja saivat työn myötä A/B-testaamisesta hyödyllisen työkalun jatkoa ajatellen.
Opinnäytetyön tavoitteena on vastata toimeksiantajan, tamperelaisen virtuaalielämysliikkeen Portaalin, markkinointia koskeviin kysymyksiin ja tämän myötä tehostaa Portaalin markkinointia ja asiakashankintaa. Suoritettu A/B-testi on dokumentoitu mahdollisimman tarkasti, jotta sen pohjalta voitaisiin toteuttaa vastaavanlaisia uusia kokeiluja. Tavoite on luoda A/B-testauksesta Portaalille jatkossa helposti hyödynnettävä työkalu.
Facebookin mainosten hallinnassa Portaalin mainostilillä suoritetussa A/B-testissä testauksen kohteeksi asetettiin mainoskuvan vaikutus tuloskohtaisiin kustannuksiin. Testin tuloksista nousi esiin muutama merkittävä asia: mainoskuvalla oli suuri vaikutus Portaalin tuloskohtaisiin kustannuksiin, etenkin yrityksen pääkohderyhmän ikähaarukassa ja naispuolisen yleisön parissa. Hypoteesin vastaisesti parhaiten menestyi kuitenkin eri mainoskuva, kuin mitä oli alun perin ennakoitu.
Opinnäytetyöhön kerätyn teorian ja käytännön tutkimuksen kautta saavutetusta opista suurin osa on vietävissä suoraan käytäntöön. Opitulla tiedolla Portaalin mainosten tehokkuutta voidaan jatkossa testissä kerätyn datan perusteella tehostaa merkittävästi. Pidemmällä aikavälillä tämä tarkoittaa Portaalille markkinoinnissa säästettyä rahaa ja parempia tuloksia. Sekä Portaali, opinnäytetyön toimeksiantajana, että opinnäytetyön kirjoittaja saivat työn myötä A/B-testaamisesta hyödyllisen työkalun jatkoa ajatellen.