Dadaa vai Tukkijokea : Kesäteatterikävijän valintaprosessiin vaikuttavat tekijät Suomessa
Pihanen, Juha (2017)
Pihanen, Juha
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122722562
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122722562
Tiivistelmä
Teatterikävijöitä on tutkittu Suomessa ja maailmalla vaihtelevasti. Viime vuosina tutkimustyö on keskittynyt kävijöiden lisäksi teatterissa käymättömiin. Tutkimus on kuitenkin keskittynyt joko kävijöiden sosioekonomisiin tekijöihin tai teatterikokemukseen, valintaprosesseihin harvemmin. Olemassa olevat tutkimukset kattavat lisäksi vain ”talvikauden” teatterit, jotka ovat ammattiteattereita. Kesäkauden monimuotoinen tarjonta on jäänyt lähes vailla huomiota.
Koska itse tuotan ammattikesäteatteria, kiinnostukseni asiakkaan päätöksentekoprosessiin on vahva. Lahden uusi kesäteatteri on tehnyt kattavaa asiakastutkimusta olemassa olevista asiakkaistaan, mutta sen pohtiessa tulevaisuuttaan, tarvetta oli selvittää myös asiakaskenttää laajemmalti.
Tein alan kotimaista ja kansainvälistä tutkimusta selvitettyäni survey-kyselyn, jolla monivalinta- ja liukuasteikkokysymyksin selvitettiin erilaisia esityksen valintaan ja asiakkaan arvoihin liittyviä kysymyksiä. Selvityksen luonteesta johtuen avoimia kysymyksiä ei käytetty.
Kyselyyn vastasi SurveyMonkey-palvelussa 1121 henkilöä. Tutkimuksessa todettiin, että kokonaisuutena valintapäätökseen vaikuttaa lukuisia eri tekijöitä, vahvimpana itse teos. Asiakasryhmissä oli löydettävissä selkeitä eroavaisuuksia, aina siitä, suosiiko hän ammatti- vai harrastajateatteria hänen matkustusalttiuteensa ja rahankäytöönsä saakka.
Tutkimus vahvisti yleistä käsitystä siitä, että harrastajateatteria suosivat käyttävät vähemmän rahaa, mutta odottavat myös eri asioita kuin ammattiteatteria suosivat. Samoin vahvistui käsitys siitä, että kesäteatteriasiakas haluaa hauskaa ja helppoa eskapismia, ei ajatuksia herättävää ja haastavaa teatteria. Musiikki on suurimmalle osalle bonus, ei vaatimus.
Ammattikesäteatterille tutkimus antoi käsityksen siitä, että asiakasmassasta löytyy riittävän suuri segmentti, joka on valmis matkustamaan jopa yli tunnin teatteriin ja kuluttamaan lippuunsa reilusti yli 20, jopa yli 30 euroa. Tämä segmentti vaatii laatuviihdettä hyviltä tekijöiltä säältä suojassa.
Yllättävän suuri näytekoko antaisi mahdollisuuksia paljon laajempaankin analyysiin kuin tämä suppea opinnäytetyö on. Samalla se herättää paljon uusia kysymyksiä ja selvityskohteita, aina aluetaloudellisista vaikutuksista kaupunkikuvaan ja yleiseen harrastuneisuuteen.
Koska itse tuotan ammattikesäteatteria, kiinnostukseni asiakkaan päätöksentekoprosessiin on vahva. Lahden uusi kesäteatteri on tehnyt kattavaa asiakastutkimusta olemassa olevista asiakkaistaan, mutta sen pohtiessa tulevaisuuttaan, tarvetta oli selvittää myös asiakaskenttää laajemmalti.
Tein alan kotimaista ja kansainvälistä tutkimusta selvitettyäni survey-kyselyn, jolla monivalinta- ja liukuasteikkokysymyksin selvitettiin erilaisia esityksen valintaan ja asiakkaan arvoihin liittyviä kysymyksiä. Selvityksen luonteesta johtuen avoimia kysymyksiä ei käytetty.
Kyselyyn vastasi SurveyMonkey-palvelussa 1121 henkilöä. Tutkimuksessa todettiin, että kokonaisuutena valintapäätökseen vaikuttaa lukuisia eri tekijöitä, vahvimpana itse teos. Asiakasryhmissä oli löydettävissä selkeitä eroavaisuuksia, aina siitä, suosiiko hän ammatti- vai harrastajateatteria hänen matkustusalttiuteensa ja rahankäytöönsä saakka.
Tutkimus vahvisti yleistä käsitystä siitä, että harrastajateatteria suosivat käyttävät vähemmän rahaa, mutta odottavat myös eri asioita kuin ammattiteatteria suosivat. Samoin vahvistui käsitys siitä, että kesäteatteriasiakas haluaa hauskaa ja helppoa eskapismia, ei ajatuksia herättävää ja haastavaa teatteria. Musiikki on suurimmalle osalle bonus, ei vaatimus.
Ammattikesäteatterille tutkimus antoi käsityksen siitä, että asiakasmassasta löytyy riittävän suuri segmentti, joka on valmis matkustamaan jopa yli tunnin teatteriin ja kuluttamaan lippuunsa reilusti yli 20, jopa yli 30 euroa. Tämä segmentti vaatii laatuviihdettä hyviltä tekijöiltä säältä suojassa.
Yllättävän suuri näytekoko antaisi mahdollisuuksia paljon laajempaankin analyysiin kuin tämä suppea opinnäytetyö on. Samalla se herättää paljon uusia kysymyksiä ja selvityskohteita, aina aluetaloudellisista vaikutuksista kaupunkikuvaan ja yleiseen harrastuneisuuteen.