"On mahtavaa innostaa ja innostua muiden kanssa" : -Yhteisömanagerina Crazy Townilla
Lagerstam, Charlotta (2017)
Lagerstam, Charlotta
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122622542
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122622542
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, minkälainen rooli yhteisömanagerilla on Crazy Town -yhteisössä ja mitä Crazy Town -yhteisömanagerilta vaaditaan, jotta onnistutaan luomaan yhteisö erilaisista jäsenyrityksistä. Työn toimeksiantajana oli Crazy Town. Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää yhteisömanagerin roolin konkretisoimisessa ja kehittämisessä Crazy Townilla.
Tutkimus tehtiin laadullisin menetelmin. Aineisto kerättiin lokakuussa 2017, ja se tehtiin haastattelemalla neljää Crazy Town -yhteisömanageria. Aineistonkeruu tehtiin kolmesta teemasta koostuneeina teemahaastatteluina. Haastattelut litteroitiin, ja tuloksia analysoitiin teemoittelun avulla.
Tuloksista voitiin havaita, että yhteisömanagerin tehtävät koostuivat asiantuntijayhteisön hyvinvoinnin edistämisestä ja käytännön asioista huolehtimisesta. Huolena oli, että yhteisön kehittäminen jää toissijaiseksi tehtäväksi. Asiantuntijayhteisön jäsenyritysten erilaisuutta pidettiin osin hankalana tapahtumien järjestämisen suhteen. Parasta työssä olivat tiivis yhteisö ja keskusteleva ilmapiiri, joka edistävät liiketoiminnan kasvua. Koettiin, että yrityksen tulisi ainakin perehdyttää yhteisömanageri työhönsä. Ammattinimike oli uusi, eikä työtehtäviä voinut konkretisoida. Yhteisömanageri vaikutti yhteisön ilmapiiriin luoden luottamusta yhteisöön. Yhteisömanagerit kokivat työskentelevänsä Crazy Townille ja asiantuntijayhteisölle, mutta yhteisön hyvinvointi oli tärkeintä. Ulospäinsuuntautuneisuus koettiin yhteisömanagerin kaikista tärkeimmäksi ominaisuudeksi. Haitallisina piirteinä pidettiin sulkeutunutta luonnetta ja itsekkyyttä.
Yhteisömanageri oli lisäarvo yhteisölle. Hän toimi yhteisössä esimerkkinä ja neuvonantajana. Hänen tehtävänään oli osoittaa yhteisölle sen merkitys jäsenyrityksien liiketoiminnan kasvulle verkostoitumisen ja avoimen kommunikoinnin myötä.
Tutkimus tehtiin laadullisin menetelmin. Aineisto kerättiin lokakuussa 2017, ja se tehtiin haastattelemalla neljää Crazy Town -yhteisömanageria. Aineistonkeruu tehtiin kolmesta teemasta koostuneeina teemahaastatteluina. Haastattelut litteroitiin, ja tuloksia analysoitiin teemoittelun avulla.
Tuloksista voitiin havaita, että yhteisömanagerin tehtävät koostuivat asiantuntijayhteisön hyvinvoinnin edistämisestä ja käytännön asioista huolehtimisesta. Huolena oli, että yhteisön kehittäminen jää toissijaiseksi tehtäväksi. Asiantuntijayhteisön jäsenyritysten erilaisuutta pidettiin osin hankalana tapahtumien järjestämisen suhteen. Parasta työssä olivat tiivis yhteisö ja keskusteleva ilmapiiri, joka edistävät liiketoiminnan kasvua. Koettiin, että yrityksen tulisi ainakin perehdyttää yhteisömanageri työhönsä. Ammattinimike oli uusi, eikä työtehtäviä voinut konkretisoida. Yhteisömanageri vaikutti yhteisön ilmapiiriin luoden luottamusta yhteisöön. Yhteisömanagerit kokivat työskentelevänsä Crazy Townille ja asiantuntijayhteisölle, mutta yhteisön hyvinvointi oli tärkeintä. Ulospäinsuuntautuneisuus koettiin yhteisömanagerin kaikista tärkeimmäksi ominaisuudeksi. Haitallisina piirteinä pidettiin sulkeutunutta luonnetta ja itsekkyyttä.
Yhteisömanageri oli lisäarvo yhteisölle. Hän toimi yhteisössä esimerkkinä ja neuvonantajana. Hänen tehtävänään oli osoittaa yhteisölle sen merkitys jäsenyrityksien liiketoiminnan kasvulle verkostoitumisen ja avoimen kommunikoinnin myötä.