Virtuaalinen ja vuorovaikutteinen printti : Lisätty todellisuus perinteisessä printtiympäristössä
Holmstedt, Marie (2017)
Holmstedt, Marie
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122522534
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122522534
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia lisätyn todellisuuden toimintaa ja sen käyttömahdollisuuksia. Teoreettista tietopohjaa rakennettiin useiden tutkimusten, raporttien sekä verkkojulkaisujen pohjalta. Teoreettisen tiedon pohjalta oli tarkoitus muodostaa kehittämistutkimus, jonka lopputuote oli printtituote, johon luotiin lisätyn todellisuuden elementtejä. Työ toimi oppaana lisätyn todellisuuden alaan, jollaisena se kirjotushetkellä näyttäytyi.
Kehittämistutkimusosuuden lopputuotteeksi rakentui flaijeri, joka toimii opiskelijarekrytoinnin apuvälineenä. Tuotteessa tutkittiin lisätyn todellisuuden toimivuutta printtiympäristössä. Tuotteen tilaajana toimi Tiimiakatemia. Lisätyn todellisuuden elementit tuotettiin Layar-palvelun avulla. Palvelun valinnassa kriteereinä olivat helppokäyttöisyys, yksinkertaisuus ja toimivuus sekä tunnettavuus. Tutkimusosuudessa käsiteltiin tuotantoprosessin vaiheet sekä perusteet virtuaalisille elementeille printissä.
Teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin lisätyn todellisuuden toimintaan, perusperiaatteisiin, tuotantotapoihin sekä useisiin AR-sovelluksiin. Viitekehys pyrittiin rakentamaan kattavaksi sekä lisätyn todellisuuden alaa yleishyödyllisesti kuvaavaksi. Lisäksi työssä kartoitettiin lisätyn todellisuuden mahdollisuuksia erityisesti markkinoinnin alalla.
Useiden asiantuntijaraporttien mukaan lisätyn todellisuuden teknologiat tulevat olemaan voimakkaasti kasvava ala ja lisätty todellisuus tulee näkymään yhä enemmän päivittäisessä elämässä. Lisätty todellisuus tulee muuttamaan markkinointitrendejä yhä informatiivisempaan sekä kokemukselliseen suuntaan. Markkinoinnin ammattilaisen tai sellaiseksi tähtäävän kannattaa perehtyä AR-teknologian toimintaan sekä sen tarjoamiin mahdollisuuksiin.
Kehittämistutkimusosuuden lopputuotteeksi rakentui flaijeri, joka toimii opiskelijarekrytoinnin apuvälineenä. Tuotteessa tutkittiin lisätyn todellisuuden toimivuutta printtiympäristössä. Tuotteen tilaajana toimi Tiimiakatemia. Lisätyn todellisuuden elementit tuotettiin Layar-palvelun avulla. Palvelun valinnassa kriteereinä olivat helppokäyttöisyys, yksinkertaisuus ja toimivuus sekä tunnettavuus. Tutkimusosuudessa käsiteltiin tuotantoprosessin vaiheet sekä perusteet virtuaalisille elementeille printissä.
Teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin lisätyn todellisuuden toimintaan, perusperiaatteisiin, tuotantotapoihin sekä useisiin AR-sovelluksiin. Viitekehys pyrittiin rakentamaan kattavaksi sekä lisätyn todellisuuden alaa yleishyödyllisesti kuvaavaksi. Lisäksi työssä kartoitettiin lisätyn todellisuuden mahdollisuuksia erityisesti markkinoinnin alalla.
Useiden asiantuntijaraporttien mukaan lisätyn todellisuuden teknologiat tulevat olemaan voimakkaasti kasvava ala ja lisätty todellisuus tulee näkymään yhä enemmän päivittäisessä elämässä. Lisätty todellisuus tulee muuttamaan markkinointitrendejä yhä informatiivisempaan sekä kokemukselliseen suuntaan. Markkinoinnin ammattilaisen tai sellaiseksi tähtäävän kannattaa perehtyä AR-teknologian toimintaan sekä sen tarjoamiin mahdollisuuksiin.