Leino pukeutuu musiikkiin
Lasorla, Eero (2016)
Lasorla, Eero
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122222499
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122222499
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutustua Eino Leinoon henkilöhahmona ja analysoida Leinon runoja, sekä niihin sävellettyä musiikkia. Tarkemmin ottaen käsittelin opinnäytetyössäni neljää Leinon runoa ja kahdeksaa niihin sävellettyä kappaletta. Runot joita käsittelin, olivat Omenankukat, Hän onneton rannalle uinui, Yö, sekä Aamulaulu. Säveltäjät joita tarkastelin, olivat Oskar Merikanto, Erkki Melartin, Toivo Kuula, Antti Virtalaine ja Juhana Mattila.
Opinnäytetyöni oli taiteellinen, eli opinnäytetyöhön kuului yhtenä oleellisena osana konsertti opinnäytteessä käsittelemistäni runoista ja kappaleista. Konsertti oli 8.12.2016 kello 15:00 Pyynikinlinnassa, eli Emil Aaltosen museossa. Konsertissa luin runon, jonka jälkeen esitimme runosta kaksi erilaista sävellystä. Näin kuulija pääsi kokemaan eri taiteen tasoja, jotka jäisivät muuten helposti huomaamatta.
Opinnäytetyöni sisältää myös keskeisimmät runoanalyysin termit, joiden avulla lukija pysyy paremmin mukana analyysin sisällössä. Analyysissä käsittelin jokaisesta runosta aihetta, runon puhujaa eli ääntä, runon rakennetta ja lopuksi tein kustakin runosta oman tulkintani.
Musiikillisessa analyysissä en keskittynyt tarkkaan tieteelliseen analyysiin, vaan pääasiallisesti pyrin analysoimaan sitä, miten säveltäjä on pukenut runon musiikilliseen ulkoasuun. Sävellysten analyysissä on mukana myös nuottiesimerkkejä, joiden kautta pääsee kurkistamaan myös musiikin sisälle.
Lopuksi kerroin lyhyesti ohjelmiston valinnasta, mitä konsertin valmisteluun liittyi, minkälaista materiaalia tuotin konsertin promootiota varten ja viimeiseksi muutamia huomioita itse konsertista.
Opinnäytetyöni oli taiteellinen, eli opinnäytetyöhön kuului yhtenä oleellisena osana konsertti opinnäytteessä käsittelemistäni runoista ja kappaleista. Konsertti oli 8.12.2016 kello 15:00 Pyynikinlinnassa, eli Emil Aaltosen museossa. Konsertissa luin runon, jonka jälkeen esitimme runosta kaksi erilaista sävellystä. Näin kuulija pääsi kokemaan eri taiteen tasoja, jotka jäisivät muuten helposti huomaamatta.
Opinnäytetyöni sisältää myös keskeisimmät runoanalyysin termit, joiden avulla lukija pysyy paremmin mukana analyysin sisällössä. Analyysissä käsittelin jokaisesta runosta aihetta, runon puhujaa eli ääntä, runon rakennetta ja lopuksi tein kustakin runosta oman tulkintani.
Musiikillisessa analyysissä en keskittynyt tarkkaan tieteelliseen analyysiin, vaan pääasiallisesti pyrin analysoimaan sitä, miten säveltäjä on pukenut runon musiikilliseen ulkoasuun. Sävellysten analyysissä on mukana myös nuottiesimerkkejä, joiden kautta pääsee kurkistamaan myös musiikin sisälle.
Lopuksi kerroin lyhyesti ohjelmiston valinnasta, mitä konsertin valmisteluun liittyi, minkälaista materiaalia tuotin konsertin promootiota varten ja viimeiseksi muutamia huomioita itse konsertista.