Digitaalisuus apuvälineenä myynnin johtamisessa
Naukkarinen, Ilona (2017)
Naukkarinen, Ilona
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122222479
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122222479
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe on digitaalisuus apuvälineenä myynnin johtamisessa. Opinnäytetyö on teoriakatsaus ja kvalita-tiivinen tutkimus aiheesta, jossa tutkimusmenetelmänä on käytetty teemahaastattelua. Haastattelut suoritettiin vii-delle myynnin tai myynnin parissa työskentelevälle henkilölle. Työn tavoitteena on selvittää, miten digitaalisuus vaikuttaa myynnin johtamiseen ja mitä se on tuonut mukanaan myyntiin. Työn tarkoituksena on saada relevantti ja hyvä kokonaiskuva siitä, mitä digitaalisuus on modernissa myynnissä ja miten se vaikuttaa myyntiin ja myynnin johtamiseen. Opinnäytetyössä käydään läpi myynnin johtamiseen liittyviä aiheita sekä uusia digitaalisuuden muka-naan tuomia suuntauksia, jotka vaikuttavat myyntiin ja myynnin johtamiseen.
Teoriaviitekehys koostuu pääosin painetuista ja verkkolähteistä saadusta tiedosta. Aihealueena on myynti ja myyn-nin johtaminen, myyjän rooli ja ostokäyttäytymisen muutos. Lähteinä on käytetty mahdollisimman uutta tietoa. Työhön on liitetty social sellingin, e-myynti sekä business intelligence edustamaan uusia ja konkreettisia asioita siitä, miten digitaalisuus näkyy myynnissä ja sen johtamisessa.
Teemahaastattelut olivat tärkeä osa opinnäytetyötä. Haastattelut vastasivat tutkimusongelmaan ja niiden myötä saatiin teoriaa tukevia väitteitä ja vastauksia. Selvää on, että digitaalisuus vaikuttaa myyntiin ja myynnin johtami-seen. Pääosin se koetaan mahdollisuutena ja perinteitä tulee kunnioittaa. Digitaalisuus ei saa poistaa sosiaalisia tilanteita. Modernit myyjät ovat erityisasiantuntijoita ja lisäarvoa tuovia tekijöitä myynti-osto – prosessissa. Haastat-teluiden myötä esiin tuli myös tiedon merkitys ja järjestelmien toimivuus. Digitaalisuus näkyy vahvasti myynnin johtamisessa ja se on tuonut mukanaan suunnitelmallisuutta ja nopeutta.
Teoriaviitekehys koostuu pääosin painetuista ja verkkolähteistä saadusta tiedosta. Aihealueena on myynti ja myyn-nin johtaminen, myyjän rooli ja ostokäyttäytymisen muutos. Lähteinä on käytetty mahdollisimman uutta tietoa. Työhön on liitetty social sellingin, e-myynti sekä business intelligence edustamaan uusia ja konkreettisia asioita siitä, miten digitaalisuus näkyy myynnissä ja sen johtamisessa.
Teemahaastattelut olivat tärkeä osa opinnäytetyötä. Haastattelut vastasivat tutkimusongelmaan ja niiden myötä saatiin teoriaa tukevia väitteitä ja vastauksia. Selvää on, että digitaalisuus vaikuttaa myyntiin ja myynnin johtami-seen. Pääosin se koetaan mahdollisuutena ja perinteitä tulee kunnioittaa. Digitaalisuus ei saa poistaa sosiaalisia tilanteita. Modernit myyjät ovat erityisasiantuntijoita ja lisäarvoa tuovia tekijöitä myynti-osto – prosessissa. Haastat-teluiden myötä esiin tuli myös tiedon merkitys ja järjestelmien toimivuus. Digitaalisuus näkyy vahvasti myynnin johtamisessa ja se on tuonut mukanaan suunnitelmallisuutta ja nopeutta.