Välitystuotteiden osto-ja vastaanottoprosessien kehittäminen : Case: Isku Interior Oy
Ahonen, Krista (2017)
Ahonen, Krista
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122222454
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122222454
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli välitystuotteiden osto-ja vastaanottoprosessien kehittäminen kohdeyrityksessä. Työn päähuomio oli vastaanottoprosessin tutkimisessa, minkä lisäksi perehtyminen ostoprosessiin oli myös tarpeen. Työn tarkoituksena oli kuvata prosessien nykytilat ja niissä ilme-nevät ongelmat mahdollisimman tarkasti. Lisäksi esitettiin kehitysehdotuksia havaittuihin ongelmiin. Tutkimuksessa oli myös tavoitteena kuvata prosesseissa ja niiden välillä tapahtuvan sidosryhmäyhteistyön ja informaationkulun pääpiirteet.
Teoriaosuus koostui kahdesta luvusta. Toisessa luvussa käsiteltiin hankintatoimintaa ja esitettiin ostoprosessin kulku. Lisäksi toisessa luvussa esiteltiin sidosryhmäyhteistyön ja tilaus-toimitusketjun määritelmät. Kolmannessa luvussa esiteltiin välitystuotteiden vastaanottoprosessi ja siihen liittyvät varastotoiminnot. Lisäksi luvussa tutustuttiin informaatiovirtaan ja tietojärjestelmien tärkeyteen yritystoiminnassa. Teoriaosuuteen aineistoa kerättiin tutkimalla aiheeseen liittyvää materiaalia, jota hankitiin kirjallisista lähteistä, alan julkaisuista sekä internetistä.
Työn empiria eli tutkimusosuus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin osallistuvaa havainnointia ja teemahaastatteluja, joiden lisäksi aineistoa kerättiin myös tapaamisilla ja sähköpostiviesteillä. Havainnoinnilla, tapaamisilla, sähköpostiviesteillä ja haastatteluilla selvitettiin prosessien nykytilat ja niissä ilmenevät ongelmat.
Tutkimuksessa tunnistettiin ostoprosessin keskeisimmäksi ongelmaksi vastaanottokuittausten unohtaminen. Vastaanottoprosessin keskeisiksi ongelmiksi tunnistettiin lähetteiden sisältöjen ja tietojen puutteet, toimitta-jayhteistyön epäkohdat ja puutteelliset ilmoitukset toimituksista. Ongelmien kehitysehdotuksia olivat ohjeistukset liittyen vastaanottokuittausten ja lähetteiden sisältöihin liittyen.
Teoriaosuus koostui kahdesta luvusta. Toisessa luvussa käsiteltiin hankintatoimintaa ja esitettiin ostoprosessin kulku. Lisäksi toisessa luvussa esiteltiin sidosryhmäyhteistyön ja tilaus-toimitusketjun määritelmät. Kolmannessa luvussa esiteltiin välitystuotteiden vastaanottoprosessi ja siihen liittyvät varastotoiminnot. Lisäksi luvussa tutustuttiin informaatiovirtaan ja tietojärjestelmien tärkeyteen yritystoiminnassa. Teoriaosuuteen aineistoa kerättiin tutkimalla aiheeseen liittyvää materiaalia, jota hankitiin kirjallisista lähteistä, alan julkaisuista sekä internetistä.
Työn empiria eli tutkimusosuus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin osallistuvaa havainnointia ja teemahaastatteluja, joiden lisäksi aineistoa kerättiin myös tapaamisilla ja sähköpostiviesteillä. Havainnoinnilla, tapaamisilla, sähköpostiviesteillä ja haastatteluilla selvitettiin prosessien nykytilat ja niissä ilmenevät ongelmat.
Tutkimuksessa tunnistettiin ostoprosessin keskeisimmäksi ongelmaksi vastaanottokuittausten unohtaminen. Vastaanottoprosessin keskeisiksi ongelmiksi tunnistettiin lähetteiden sisältöjen ja tietojen puutteet, toimitta-jayhteistyön epäkohdat ja puutteelliset ilmoitukset toimituksista. Ongelmien kehitysehdotuksia olivat ohjeistukset liittyen vastaanottokuittausten ja lähetteiden sisältöihin liittyen.