Bensiinilisäaineen vaikutus henkilöauton moottorissa
Rahkola, Pekka (2017)
Rahkola, Pekka
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122122444
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122122444
Tiivistelmä
Tässä työssä tutkittiin erään bensiinilisäaineen vaikutusta moottorissa. Tutkitun lisäaineen tuoteselostuksessa kerrottiin aineen lisäävän moottorin suorituskykyä, vähentävän polttoaineen kulutusta ja pakokaasupäästöjä sekä laskevan pakokaasun lämpötilaa. Työn tavoitteena oli selvittää tuoteselostuksessa esitettyjen muutoksien todenmukaisuus mainittujen osa-alueiden näkökulmista moottorilaboratoriomittauksilla.
Tutkimustyön mittauksiin käytettiin Oulun ammattikorkeakoulun moottorilaboratoriossa olevaa Hyundain 1,6-litraista turboahdettua bensiinimoottoria. 98E5-bensiinillä mitattiin lisäainemittauksille vertailuarvot moottoria käytettäessä seitsemällä eri käyntinopeusalueella sekä eri kuormitusasteilla. Mittaukset toistettiin saman polttoaine-erän bensiineillä, joihin oli lisättynä bensiinilisäainetta kahdella seossuhteella. Motec ACL -tiedonkeruuyksikölle sekä Kistler keybox -järjestelmälle tallennetuista mittaustiedoista muodostettiin I2 Pro- ja Excel-ohjelmistoja käyttäen taulukoita ja kuvaajia, joita vertailtiin lisäaineettomalla bensiinillä mitattuihin vertailuarvoihin.
Mittaustuloksia vertaillessa huomattiin tuloksien eroavaisuuksien jäävän hyvin pieniksi. Luotettavampien tuloksien saamiseksi käytettyjen mittauslaitteiden tulisi olla uudempia sekä mittauksia tulisi suorittaa useita. Suoritettujen mittauksien perusteella bensiinilisäaine ei toteuttanut tuoteselostuksessa esitettyjä muutoksia. Koska tulokset olivat markkinoinnin kannalta negatiivisia, lisäaineen valmistaja pyysi julkaisemaan työ nimeämättä tutkittavaa tuotetta.
Tutkimustyön mittauksiin käytettiin Oulun ammattikorkeakoulun moottorilaboratoriossa olevaa Hyundain 1,6-litraista turboahdettua bensiinimoottoria. 98E5-bensiinillä mitattiin lisäainemittauksille vertailuarvot moottoria käytettäessä seitsemällä eri käyntinopeusalueella sekä eri kuormitusasteilla. Mittaukset toistettiin saman polttoaine-erän bensiineillä, joihin oli lisättynä bensiinilisäainetta kahdella seossuhteella. Motec ACL -tiedonkeruuyksikölle sekä Kistler keybox -järjestelmälle tallennetuista mittaustiedoista muodostettiin I2 Pro- ja Excel-ohjelmistoja käyttäen taulukoita ja kuvaajia, joita vertailtiin lisäaineettomalla bensiinillä mitattuihin vertailuarvoihin.
Mittaustuloksia vertaillessa huomattiin tuloksien eroavaisuuksien jäävän hyvin pieniksi. Luotettavampien tuloksien saamiseksi käytettyjen mittauslaitteiden tulisi olla uudempia sekä mittauksia tulisi suorittaa useita. Suoritettujen mittauksien perusteella bensiinilisäaine ei toteuttanut tuoteselostuksessa esitettyjä muutoksia. Koska tulokset olivat markkinoinnin kannalta negatiivisia, lisäaineen valmistaja pyysi julkaisemaan työ nimeämättä tutkittavaa tuotetta.