Yritysten kehittämispalvelut osana yrityspalveluja
Rankila, Leena (2017)
Rankila, Leena
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122122430
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122122430
Tiivistelmä
Yritysten kehittämispalvelut ovat pienille ja keskisuurille yrityksille suunnattuja maksullisia konsultointi- ja koulutuspalveluluja. Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten (ELY-keskus) ylläpitämät palvelut tarjoavat vastuuasiantuntijoiden apua yritysten kasvuun, kehitykseen ja kansainvälistymiseen. Opinnäytetyön toimeksiantaja Hämeen ELY-keskus haluaa selvittää yrityspalvelujen vaikuttavuutta ja palveluodotuksia nyt ja tulevaisuudessa.
Tämän opinnäytetyön yhtenä tavoitteena on selvittää miten yritysten kehittämispalvelut ovat vaikuttaneet yritysten toimintaan. Toisena tavoitteena on selvittää, millaisia palveluodotuksia yrityksillä on aluehallintouudistuksen jälkeisille yrityspalveluille.
Opinnäytetyö on toiminnallinen kehittämistehtävä, joka tavoittelee yrityspalvelujen kehittämistä. Työ on toteutettu laadullisena tutkimuksena, jossa tutkimusmetodina on käytetty sähköistä lomakekyselyä. Lomake lähetettiin sähköpostin välityksellä yritysten kehittämispalvelua 1.9.2014 - 31.12.2015 välisenä aikana tilanneille yrityksen edustajille.
Tutkimuskyselyn tulosten mukaan järjestäjä-tuottajamallin mukaisilla yritysten kehittämispalveluilla on vaikutusta yritysten kehittymiseen, erityisesti silloin kun palveluntuottaja on ammattitaitoinen. Tulevilta yri-tyspalveluilta odotetaan luotettavaa, ammattitaitoista ja maksutonta neuvontaa sekä ohjausta. Lisäksi yrityspalvelujen toivotaan olevan sähköisiä, helposti löytyviä, kohtuuhintaisia ja yhteiskunnan tukemia.
Tämän opinnäytetyön yhtenä tavoitteena on selvittää miten yritysten kehittämispalvelut ovat vaikuttaneet yritysten toimintaan. Toisena tavoitteena on selvittää, millaisia palveluodotuksia yrityksillä on aluehallintouudistuksen jälkeisille yrityspalveluille.
Opinnäytetyö on toiminnallinen kehittämistehtävä, joka tavoittelee yrityspalvelujen kehittämistä. Työ on toteutettu laadullisena tutkimuksena, jossa tutkimusmetodina on käytetty sähköistä lomakekyselyä. Lomake lähetettiin sähköpostin välityksellä yritysten kehittämispalvelua 1.9.2014 - 31.12.2015 välisenä aikana tilanneille yrityksen edustajille.
Tutkimuskyselyn tulosten mukaan järjestäjä-tuottajamallin mukaisilla yritysten kehittämispalveluilla on vaikutusta yritysten kehittymiseen, erityisesti silloin kun palveluntuottaja on ammattitaitoinen. Tulevilta yri-tyspalveluilta odotetaan luotettavaa, ammattitaitoista ja maksutonta neuvontaa sekä ohjausta. Lisäksi yrityspalvelujen toivotaan olevan sähköisiä, helposti löytyviä, kohtuuhintaisia ja yhteiskunnan tukemia.