Liikuntahaastevideot markkinointikeinona liikunta- ja hyvinvointimatkailun edistämiseksi
Kirjavainen, Sanni (2017)
Kirjavainen, Sanni
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122122402
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122122402
Tiivistelmä
Visit Jyväskylän yhtenä kärkivalintana matkailun edistämiseksi on liikunta- ja hyvinvointiteemoilla erottautuminen kilpailijoista. Liikuntahaastevideot ovat Visit Jyväskylän kehittelemä markkinointikeino, joiden tarkoituksena on haastaa ihmisiä liikkumaan ja samalla markkinoida Jyväskylän seudun liikunta- ja hyvinvointimatkailukohteita.
Tutkimusongelmana oli selvittää, miten liikuntahaastevideot toimivat markkinointikeinona Jyväskylän seudun liikunta- ja hyvinvointimatkailun edistämiseksi. Alakysymyksinä selvitettiin, millaisia mielikuvia Jyväskylän seutuun liittyy liikunta- ja hyvinvointimatkakohteena, mitkä tekijät lisäisivät Jyväskylän vetovoimaisuutta liikunta- ja hyvinvointimatkakohteena sekä haastateltavien kiinnostusta liikunta- ja hyvinvointimatkailuun yleisesti.
Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja tutkimusmenetelmänä oli teemahaastattelu. Haastateltavia henkilöitä oli yhteensä 10. Tutkimuskohderyhmänä olivat Kotimaan Matkailumessuilla vierailevat henkilöt, jotka eivät asu Jyväskylän seudulla. Aineiston keruu suoritettiin huhtikuussa 2017 Kotimaan Matkailumessuilla Tampereella.
Tuloksista ilmeni, että liikuntahaastevideot edistävät myönteistä mielikuvaa Jyväskylän seudusta liikunta- ja hyvinvointimatkailukohteena. Suurin osa haastatelluista totesi, että videot herättävät mielenkiintoa seutua kohtaan ja kertoivat voivansa harkita matkaa seudulle. Ihanteelliseen liikunta- tai hyvinvointimatkaan kuuluivat muun muassa luonnossa liikkuminen, kävely ja lenkkeily, kylpylät sekä uusien lajien kokeilu. Esimerkiksi nämä ovat elementtejä, joita Visit Jyväskylä voi tulevissa liikuntahaastevideoissaan hyödyntää. Tutkimuksen tulosten avulla Visit Jyväskylä pystyy kehittämään liikuntahaaste-konseptia ja markkinoimaan Jyväskylän seutua liikunta- ja hyvinvointikohteena yhä kohdennetummin ja monipuolisemmin.
Tutkimusongelmana oli selvittää, miten liikuntahaastevideot toimivat markkinointikeinona Jyväskylän seudun liikunta- ja hyvinvointimatkailun edistämiseksi. Alakysymyksinä selvitettiin, millaisia mielikuvia Jyväskylän seutuun liittyy liikunta- ja hyvinvointimatkakohteena, mitkä tekijät lisäisivät Jyväskylän vetovoimaisuutta liikunta- ja hyvinvointimatkakohteena sekä haastateltavien kiinnostusta liikunta- ja hyvinvointimatkailuun yleisesti.
Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja tutkimusmenetelmänä oli teemahaastattelu. Haastateltavia henkilöitä oli yhteensä 10. Tutkimuskohderyhmänä olivat Kotimaan Matkailumessuilla vierailevat henkilöt, jotka eivät asu Jyväskylän seudulla. Aineiston keruu suoritettiin huhtikuussa 2017 Kotimaan Matkailumessuilla Tampereella.
Tuloksista ilmeni, että liikuntahaastevideot edistävät myönteistä mielikuvaa Jyväskylän seudusta liikunta- ja hyvinvointimatkailukohteena. Suurin osa haastatelluista totesi, että videot herättävät mielenkiintoa seutua kohtaan ja kertoivat voivansa harkita matkaa seudulle. Ihanteelliseen liikunta- tai hyvinvointimatkaan kuuluivat muun muassa luonnossa liikkuminen, kävely ja lenkkeily, kylpylät sekä uusien lajien kokeilu. Esimerkiksi nämä ovat elementtejä, joita Visit Jyväskylä voi tulevissa liikuntahaastevideoissaan hyödyntää. Tutkimuksen tulosten avulla Visit Jyväskylä pystyy kehittämään liikuntahaaste-konseptia ja markkinoimaan Jyväskylän seutua liikunta- ja hyvinvointikohteena yhä kohdennetummin ja monipuolisemmin.