Uuden ajan arvontuotanto : Kuinka verkostomainen organisaatio tuottaa arvoa
Luhtanen, Venla (2017)
Luhtanen, Venla
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122122354
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122122354
Tiivistelmä
Verkostoissa työskentely on aikamme yksi trendaava tapa tehdä työtä. Teknologian yleistyessä, on ihmisten asema työelämässä yhä enemmän vuorovaikutukseen pohjautuva. Merkityksellinen työ tapahtuu ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa. Kysymys kuuluu, kuinka luomme verkoston, joka tuottaa parhaan mahdollisen lopputuloksen asiakkaalle?
Verkostoituminen on todettu hyväksi tavaksi tuoda lisäarvoa yritystoimintaan. Vaikka verkostoituminen on ideologina vanha, on se vasta digitalisaation ja globaalin talouden myötä noussut erääksi trendiaalloksi. Verkostoitumiseen on syntynyt uusia kehitysteitä, esimerkiksi työn teossa uusien organisoitumistapojen muodossa.
Verkostomaisesti tuotetut palvelut ovat lisääntymässä, siinä uskossa, että näin tuottetuna palvelut tuottavat arvoa jokaiselle osapuolelle, niin asiakkaille kuin yrityksille. Kysymys siitä, näkevätkö asiakkaat verkostomaisesti tuotetun palvelun arvoa tuottavana asiana, toimi tämän tutkimuksen innoittajana. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin verkostotalouden arvontuotantoa asiakkaiden näkökulmasta.
Tutkimus on tuotettu verkostomaiselle organisaatiolle syksyllä 2017. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusotteella, tutkimusmenetelmänä teemahaastattelu. Tiedonkeruu tapahtui verkostomaisen organisaation asiakkailta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millä tekijöillä verkostomainen organisaatio on onnistunut tuottamaan arvoa asiakkaille. Tutkimuksen analyysimenetelmänä käytettiin induktiivista analyysimenetelmää Affinity Diagramia.
Tutkimuksessa saatiin selville, että verkostomainen organisaatio tuottaa arvoa asiakkaille yhteisön monipuolisella asiantuntijuudella, sekä yhteisön vuorovaikutuksessa muiden asiantuntijoiden kanssa. Yhteisön yhteistilat mahdollistavat asiantuntijoiden vuorovaikutuksen ja yhteisön yhteistuotannon. Yhteistuotannolla voidaan tuottaa asiakkaan tunnistamattomiin tarpeisiin ratkaisuja. Yhteenvetona haastatellut asiakkaat näkivät arvokkaana erityisesti yhteisön asiantuntijuuden, joka toimi merkityksellisimpänä arvon tuottajana.
Verkostoituminen on todettu hyväksi tavaksi tuoda lisäarvoa yritystoimintaan. Vaikka verkostoituminen on ideologina vanha, on se vasta digitalisaation ja globaalin talouden myötä noussut erääksi trendiaalloksi. Verkostoitumiseen on syntynyt uusia kehitysteitä, esimerkiksi työn teossa uusien organisoitumistapojen muodossa.
Verkostomaisesti tuotetut palvelut ovat lisääntymässä, siinä uskossa, että näin tuottetuna palvelut tuottavat arvoa jokaiselle osapuolelle, niin asiakkaille kuin yrityksille. Kysymys siitä, näkevätkö asiakkaat verkostomaisesti tuotetun palvelun arvoa tuottavana asiana, toimi tämän tutkimuksen innoittajana. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin verkostotalouden arvontuotantoa asiakkaiden näkökulmasta.
Tutkimus on tuotettu verkostomaiselle organisaatiolle syksyllä 2017. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusotteella, tutkimusmenetelmänä teemahaastattelu. Tiedonkeruu tapahtui verkostomaisen organisaation asiakkailta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millä tekijöillä verkostomainen organisaatio on onnistunut tuottamaan arvoa asiakkaille. Tutkimuksen analyysimenetelmänä käytettiin induktiivista analyysimenetelmää Affinity Diagramia.
Tutkimuksessa saatiin selville, että verkostomainen organisaatio tuottaa arvoa asiakkaille yhteisön monipuolisella asiantuntijuudella, sekä yhteisön vuorovaikutuksessa muiden asiantuntijoiden kanssa. Yhteisön yhteistilat mahdollistavat asiantuntijoiden vuorovaikutuksen ja yhteisön yhteistuotannon. Yhteistuotannolla voidaan tuottaa asiakkaan tunnistamattomiin tarpeisiin ratkaisuja. Yhteenvetona haastatellut asiakkaat näkivät arvokkaana erityisesti yhteisön asiantuntijuuden, joka toimi merkityksellisimpänä arvon tuottajana.