Musiikkitalon markkinointituen kehittäminen asiakaslähtöisesti
Norros, Noora (2017)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Norros, Noora
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122122343
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122122343
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena, jonka kehittämiskohteena oli markkinointituki, jota Musiikkitalo tarjoaa lisäpalveluna konserttijärjestäjille. Työn tavoitteena oli selvittää, minkälaista tukea konserttijärjestäjät kaipaavat konserttitalolta heidän markkinointiinsa ja kehittää heidän toiveisiinsa pohjautuvia ratkaisuideoita. Taustalla oli tarve saada asiakkaiden tarpeisiin ja toiveisiin perustuvat markkinointituen palvelut, jotka hyödyttäisivät myös Musiikkitaloa taloudellisesti.
Tapaustutkimus pohjautui palvelujen ja niiden kehittämisen sekä asiakaskokemuksen teorioihin. Aineistonkeruun menetelminä käytettiin Musiikkitalon konserttijärjestäjille tehtyjä haastatteluja sekä työpaikan sisäistä esikartoitusta. Haastattelujen läpikäymiseen käytettiin samankaltaisuuskaaviota ja ratkaisuideoiden priorisointiin ratkaisuvoimamatriisia.
Tutkimuksessa selvisi, että konserttijärjestäjät odottavat Musiikkitalolta markkinointitukea talon kokoluokan vuoksi. Suurimmalle osalle markkinointitoimenpiteiden saamisella ja laajuudella on merkitystä konserttipaikan valinnassa. Kerätty aineisto osoitti, että sekä konserttijärjestäjät että Musiikkitalon omat työntekijät ovat epätietoisia tarjottavan markkinointituen sisällöstä, ja että nykyinen markkinointiprosessi koetaan epäselvänä. Konserttijärjestäjiä kiinnostaisivat markkinointipaketit, jotka hinnoiteltaisiin sisällön mukaisiksi. He olisivat valmiita maksamaan Musiikkitalolle perustoimenpiteiden lisäksi tapahtuvasta markkinoinnista, jos heille on näyttää tuloksia tai he itse kokevat sen hyödylliseksi esimerkiksi oman kokemuksen kautta.
Tutkimuksen pohjalta tehdyt toimenpide-ehdotukset antavat Musiikkitalolle työkalut oman toiminnan arvioimiseen ja kehittämiseen. Opinnäytetyön ratkaisuideoihin sisältyy kaksi prototyyppiä: konsepti markkinointipaketeista sekä markkinointituen optimaalisen prosessin blueprinting-mallinnus. Kulttuurituotannon kentälle opinnäytetyö tarjoaa tietoa muun muassa konserttijärjestäjien haasteista ja toiveista markkinoinnissa, kulttuurialalla käytettävistä markkinointikanavista sekä markkinoinnin tämänhetkisistä resursseista kulttuurialalla.
Tapaustutkimus pohjautui palvelujen ja niiden kehittämisen sekä asiakaskokemuksen teorioihin. Aineistonkeruun menetelminä käytettiin Musiikkitalon konserttijärjestäjille tehtyjä haastatteluja sekä työpaikan sisäistä esikartoitusta. Haastattelujen läpikäymiseen käytettiin samankaltaisuuskaaviota ja ratkaisuideoiden priorisointiin ratkaisuvoimamatriisia.
Tutkimuksessa selvisi, että konserttijärjestäjät odottavat Musiikkitalolta markkinointitukea talon kokoluokan vuoksi. Suurimmalle osalle markkinointitoimenpiteiden saamisella ja laajuudella on merkitystä konserttipaikan valinnassa. Kerätty aineisto osoitti, että sekä konserttijärjestäjät että Musiikkitalon omat työntekijät ovat epätietoisia tarjottavan markkinointituen sisällöstä, ja että nykyinen markkinointiprosessi koetaan epäselvänä. Konserttijärjestäjiä kiinnostaisivat markkinointipaketit, jotka hinnoiteltaisiin sisällön mukaisiksi. He olisivat valmiita maksamaan Musiikkitalolle perustoimenpiteiden lisäksi tapahtuvasta markkinoinnista, jos heille on näyttää tuloksia tai he itse kokevat sen hyödylliseksi esimerkiksi oman kokemuksen kautta.
Tutkimuksen pohjalta tehdyt toimenpide-ehdotukset antavat Musiikkitalolle työkalut oman toiminnan arvioimiseen ja kehittämiseen. Opinnäytetyön ratkaisuideoihin sisältyy kaksi prototyyppiä: konsepti markkinointipaketeista sekä markkinointituen optimaalisen prosessin blueprinting-mallinnus. Kulttuurituotannon kentälle opinnäytetyö tarjoaa tietoa muun muassa konserttijärjestäjien haasteista ja toiveista markkinoinnissa, kulttuurialalla käytettävistä markkinointikanavista sekä markkinoinnin tämänhetkisistä resursseista kulttuurialalla.