Lastensuojeluilmoituksen tekeminen varhaiskasvatuksen henkilökunnan näkökulmasta
Kaipio, Mervi (2017)
Kaipio, Mervi
Vaasan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022336
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022336
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen päätutkimusongelmana oli, millaisia tunteita ja ajatuksia lastensuojeluilmoituksen tekemiseen ja harkitsemiseen liittyy varhaiskasvatuksen henkilökunnan näkökulmasta. Lisäksi selvitettiin, millaista tietoa varhaiskasvatuksen työntekijöillä on lastensuojeluilmoitukseen liittyen ja mitä tietoa toivotaan lisää. Tutkimuksessa perehdyttiin myös siihen, kuinka lastensuojeluilmoituksen harkitsemiseen ja tekemiseen liittyviä tunteita ja ajatuksia on käsitelty. Tutkimuksen tarkoitus oli luoda kuvaa, millainen prosessi lastensuojeluilmoituksen tekeminen on ja siten toimia tukena varhaiskasvatuksen ammattilaisille, jotka joutuvat pohtimaan lastensuojeluilmoituksen tekemistä.
Tutkimuksen teoria pohjautuu pääteemoiltaan varhaiskasvatukseen ja lastensuojeluilmoitukseen. Varhaiskasvatuksen osalta keskeisimpiä asioita ovat varhaiskasvatuksen kuvailu, varhaiskasvatuksen henkilökunta sekä varhaiskasvatussuunnitelmat. Lastensuojeluilmoituksen teoriapohjana kerrotaan varhaiskasvatuksen henkilökunnan lakisääteisestä velvollisuudesta ja siitä, kuinka lastensuojeluilmoitus tehdään. Tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus, joka on toteutettu haastattelemalla erään vaasalaisen päiväkodin lastenhoitajia ja lastentarhanopettajia. Tutkimusaineisto on käsitelty aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen avulla saatiin selville, että harkitessaan ja tehdessään lastensuojeluilmoituksia varhaiskasvatuksen työntekijät pohtivat paljon ilmoituksen seuraamuksia eri näkökulmista. Prosessiin liittyy paljon kielteisiä tunteita, kuten pelkoa, epävarmuutta ja huolta. Työntekijät kokevat kuitenkin vahvaa velvollisuudentuntoa ja auttamisen halua. Varhaiskasvatuksen työntekijöillä on tietoa lastensuojeluilmoitukseen liittyen, mutta koulutusta toivottaisiin lisää. Tunteiden ja ajatusten käsittelyssä tärkeimpänä tukena ovat toimineet oma tiimi ja esimies.
Tutkimuksen teoria pohjautuu pääteemoiltaan varhaiskasvatukseen ja lastensuojeluilmoitukseen. Varhaiskasvatuksen osalta keskeisimpiä asioita ovat varhaiskasvatuksen kuvailu, varhaiskasvatuksen henkilökunta sekä varhaiskasvatussuunnitelmat. Lastensuojeluilmoituksen teoriapohjana kerrotaan varhaiskasvatuksen henkilökunnan lakisääteisestä velvollisuudesta ja siitä, kuinka lastensuojeluilmoitus tehdään. Tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus, joka on toteutettu haastattelemalla erään vaasalaisen päiväkodin lastenhoitajia ja lastentarhanopettajia. Tutkimusaineisto on käsitelty aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen avulla saatiin selville, että harkitessaan ja tehdessään lastensuojeluilmoituksia varhaiskasvatuksen työntekijät pohtivat paljon ilmoituksen seuraamuksia eri näkökulmista. Prosessiin liittyy paljon kielteisiä tunteita, kuten pelkoa, epävarmuutta ja huolta. Työntekijät kokevat kuitenkin vahvaa velvollisuudentuntoa ja auttamisen halua. Varhaiskasvatuksen työntekijöillä on tietoa lastensuojeluilmoitukseen liittyen, mutta koulutusta toivottaisiin lisää. Tunteiden ja ajatusten käsittelyssä tärkeimpänä tukena ovat toimineet oma tiimi ja esimies.