Kliinisen asiantuntijan YAMK-koulutuksesta työuralle : Urapolkua edistävät ja haittaavat tekijät
Muhonen, Hannele; Heikkilä, Kirsi (2017)
Muhonen, Hannele
Heikkilä, Kirsi
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022329
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022329
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata YAMK kliininen asiantuntija -koulutuksen saaneiden osaamista, koulutusta ja urapolkuja sekä urapolkuja edistäviä ja haittaavia tekijöitä. Opinnäytetyössä kuvattiin, minkälaista osaamista kliinisiltä asiantuntijoilta edellytetään ja kuinka koulutus voi vahvistaa osaamista. Näiden lisäksi kuvattiin kliinisten asiantuntijoiden urapolkumahdollisuuksia ja sitä, minkälaiset asiat voivat edistää tai hankaloittaa urapolkuja.
Opinnäytetyössä analysoitiin kliinisten asiantuntijoiden verkoston jo aikaisemmin teettämän kyselyn tuloksia. Tutkimukseen vastaajat olivat kliinisten asiantuntijoiden verkoston jäseniä sekä YAMK-opiskelijoita. Kyselytutkimus toteutettiin kesäkuun ja lokakuun välisenä aikana vuonna 2016. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena sekä kvantitatiivisena tutkimuksena. Kyselytutkimuksen aineisto analysointiin SPSS for Windows 24 -tilastointiohjelmalla ja avoimet kysymykset analysoitiin sisällönanalyysillä ja ryhmittelemällä.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että kliininen asiantuntija -koulutukseen hakeuduttiin ammatillisen kehittymisen, työuralla etenemisen ja asiantuntijuuden laajentamisen vuoksi. Vastaajat toivat esiin, että koulutus oli vastannut heidän odotuksiaan. Vastaajien maininnoissa urapolkua edistävinä asioina nousi esille työnantajatahon myönteinen suhtautuminen, oma aktiivisuus, koulutus- sekä verkostotoiminta ja ammattiliiton tuki. Urapolkua hankaloittavia asioita vastaajien mielestä olivat työelämän tietämättömyys, tutkinnon epätasainen arvostus, vähäinen valtakunnallinen näkyvyys, selkeän ammattinimikkeen puuttuminen sekä työpaikkojen vähyys.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää kliinisten asiantuntijoiden YAMK-koulutuksen opintokokonaisuuksien yhtenäistämisessä kaikkien ammattikorkeakoulujen kesken. Opinnäytetyön tulokset tarjoavat näkökulmia suuremmalle valtakunnalliselle näkyvyydelle sekä YAMK-tutkinnon korkeammalle arvostukselle kliininen asiantuntija -koulutuksessa. Näiden lisäksi opinnäytetyö tuo esiin nimikkeiden ja työnkuvien yhdenmukaistamisen tarpeen, joka mahdollistaisi asiantuntijatehtävien ja sairaanhoitajien uramallien kehittämisen.
Opinnäytetyössä analysoitiin kliinisten asiantuntijoiden verkoston jo aikaisemmin teettämän kyselyn tuloksia. Tutkimukseen vastaajat olivat kliinisten asiantuntijoiden verkoston jäseniä sekä YAMK-opiskelijoita. Kyselytutkimus toteutettiin kesäkuun ja lokakuun välisenä aikana vuonna 2016. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena sekä kvantitatiivisena tutkimuksena. Kyselytutkimuksen aineisto analysointiin SPSS for Windows 24 -tilastointiohjelmalla ja avoimet kysymykset analysoitiin sisällönanalyysillä ja ryhmittelemällä.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että kliininen asiantuntija -koulutukseen hakeuduttiin ammatillisen kehittymisen, työuralla etenemisen ja asiantuntijuuden laajentamisen vuoksi. Vastaajat toivat esiin, että koulutus oli vastannut heidän odotuksiaan. Vastaajien maininnoissa urapolkua edistävinä asioina nousi esille työnantajatahon myönteinen suhtautuminen, oma aktiivisuus, koulutus- sekä verkostotoiminta ja ammattiliiton tuki. Urapolkua hankaloittavia asioita vastaajien mielestä olivat työelämän tietämättömyys, tutkinnon epätasainen arvostus, vähäinen valtakunnallinen näkyvyys, selkeän ammattinimikkeen puuttuminen sekä työpaikkojen vähyys.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää kliinisten asiantuntijoiden YAMK-koulutuksen opintokokonaisuuksien yhtenäistämisessä kaikkien ammattikorkeakoulujen kesken. Opinnäytetyön tulokset tarjoavat näkökulmia suuremmalle valtakunnalliselle näkyvyydelle sekä YAMK-tutkinnon korkeammalle arvostukselle kliininen asiantuntija -koulutuksessa. Näiden lisäksi opinnäytetyö tuo esiin nimikkeiden ja työnkuvien yhdenmukaistamisen tarpeen, joka mahdollistaisi asiantuntijatehtävien ja sairaanhoitajien uramallien kehittämisen.