Päijät-Hämeen kuntien ja yhdistysten yhteistyön näkyvyys sosiaalisessa mediassa
Haaja, Hilda (2017)
Haaja, Hilda
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022321
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022321
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Päijät-Hämeen kuntien ja yhdistysten yhteistyön näkyvyyttä kuntien sosiaalisen median kanavissa. Lisäksi tavoitteena oli saada ehdotuksia, joilla kunnat ja yhdistykset voisivat parantaa yhteistyönsä näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Päijät-Hämeen sosiaali- ja terveysturva ry.
Tutkimukselliselle opinnäytetyölle asetettiin kolme tavoitetta. Ensimmäinen oli selvittää tämän hetkinen Päijät-Hämeen alueen kuntien- ja yhdistysten yhteistyön näkyvyys sosiaalisessa mediassa. Toinen tavoite oli löytää uusia keinoja yhteistyöhön. Viimeinen tavoite oli mahdollistaa jatkossa kuntien ja yhdistysten yhteistyön parempi näkyvyys kuntien ylläpitämissä sosiaalisen median kanavissa.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä oli kunta- ja yhdistystoiminta sekä näiden yhteistyö Päijät-Hämeen alueella, sote- ja maakuntauudistus sekä viestintä ja sosiaalisen median yleisimmin seuratut kanavat. Työn teoriatausta koostui aihetta käsittelevästä kirjallisuudesta ja Internetin ajankohtaisista tiedoista. Tutkimusmenetelminä käytettiin sekä kvalitatiivistä, että kvantitatiivistä tutkimusta. Kvalitatiiviseen tutkimusosuuteen kuuluivat haastattelu kunnan tiedottajalle ja Webropol -kysely muutamalle kymmenelle Päijät-Hämeessä toimiville yhdistyksille. Kyselyn avulla selvitettiin yhdistysten näkemystä yhteistyön näkyvyyteen sosiaalisessa mediassa. Kvantitatiivinen tutkimus oli taulukkoseuranta yhteistyön näkyvyydestä sosiaalisessa mediassa kuukauden ajalta.
Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää kuntien ja yhdistysten yhteistyön näkyvyyden parantamiseen sosiaalisessa mediassa ja tämänhetkisen näkyvyyden kartoittamiseen. Lisäksi sen avulla tuotiin esille haasteet yhteistyön näkyvyydelle.
Tutkimukselliselle opinnäytetyölle asetettiin kolme tavoitetta. Ensimmäinen oli selvittää tämän hetkinen Päijät-Hämeen alueen kuntien- ja yhdistysten yhteistyön näkyvyys sosiaalisessa mediassa. Toinen tavoite oli löytää uusia keinoja yhteistyöhön. Viimeinen tavoite oli mahdollistaa jatkossa kuntien ja yhdistysten yhteistyön parempi näkyvyys kuntien ylläpitämissä sosiaalisen median kanavissa.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä oli kunta- ja yhdistystoiminta sekä näiden yhteistyö Päijät-Hämeen alueella, sote- ja maakuntauudistus sekä viestintä ja sosiaalisen median yleisimmin seuratut kanavat. Työn teoriatausta koostui aihetta käsittelevästä kirjallisuudesta ja Internetin ajankohtaisista tiedoista. Tutkimusmenetelminä käytettiin sekä kvalitatiivistä, että kvantitatiivistä tutkimusta. Kvalitatiiviseen tutkimusosuuteen kuuluivat haastattelu kunnan tiedottajalle ja Webropol -kysely muutamalle kymmenelle Päijät-Hämeessä toimiville yhdistyksille. Kyselyn avulla selvitettiin yhdistysten näkemystä yhteistyön näkyvyyteen sosiaalisessa mediassa. Kvantitatiivinen tutkimus oli taulukkoseuranta yhteistyön näkyvyydestä sosiaalisessa mediassa kuukauden ajalta.
Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää kuntien ja yhdistysten yhteistyön näkyvyyden parantamiseen sosiaalisessa mediassa ja tämänhetkisen näkyvyyden kartoittamiseen. Lisäksi sen avulla tuotiin esille haasteet yhteistyön näkyvyydelle.