Diversity Management and Work Consistency : Developing a tool for International Childcare and Education Center (ICEC Play ‘n’ Learn) to enhance consistency through diversity management
Affine, Tigist (2017)
Affine, Tigist
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022304
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022304
Tiivistelmä
Tässä toimeksiantajalle toteuttava tutkimuksellinen kehittämishanke tutkitaan monimuotoisuuden johtamista. Pro gradu-tutkielman teoriaosuudessa määritellään monimuotoisuuden johtaminen terminä sekä sen paradigmaa, monimuotoisuuden johtamisen historiaa, ja sen tärkeimmät tapahtumat. Tutkielma keskittyy siihen, miten monimuotoisuuden johtamista toteutetaan Suomessa, erityisesti varhaiskasvatuksessa.
Toimeksiantajalle toteuttava tutkimuksellinen kehittämishanke aiheena on monimuotoisuuden johtaminen ja jatkuvuus. Tutkielman alaotsikkona on 'Kuinka International Childcare and Education Centervarhaiskasvatuskeskuksiin voisi kehittää työkalu, jonka avulla saataisiin monimuotoisuuden johtamisen konsepti integroitua opettamisen työhön'. Tutkielman tutkimuspohjainen kehitysprojekti oli toteutettu yhteistyössä kyseisen englanninkielisen varhaiskasvatuskeskuksen kanssa. Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää työkalu, jonka avulla edistettäisiin monimuotoisuuden johtamisen käyttöä opetustyössä parantaakseen työn jatkuvuutta ja opetuksen laatua päiväkodeissa. Tutkimusdataa kerättiin ryhmäkeskustelujen yhteydessä. Menettelytapa jakoi tiedonantajat johtajiin ja työntekijöihin. Tulokset osoittivat, että ICECin sekä henkilökunta että asiakaskunta on hyvin monimuotoista. Johtajat ovat jakaneet kaikki suoritustavat, ohjeet ja käytännöt, joiden ansiosta he ovat saaneet ylläpidettyä työn laatua ja sujuvuutta. Johtopäätöksessä tuli ilmi, että jo käytettävien menettelytapojen, käytäntöjen ja ohjeiden lisäksi olisi hyödyllistä, jos työkuvaan integroitaisiin monimuotoisuuden johtaminen. Varhaiskasvatuskeskus voisi lisätä moninaisen henkilökunnan hyödyt monimuotoisuuden johtamisen konseptin avulla. Sitä voitaisiin myös käyttää työkaluna ymmärtääkseen miksi monimuotoisuus asettaa haasteita jatkuvuudelle ja samalla olla avainprosessi saavuttaakseen haluttu jatkuvuus. Toteuttamattomista aiheista tehtiin pienet tietopaketit, jotka lähetettiin johtajille sähköpostitse.
Toimeksiantajalle toteuttava tutkimuksellinen kehittämishanke aiheena on monimuotoisuuden johtaminen ja jatkuvuus. Tutkielman alaotsikkona on 'Kuinka International Childcare and Education Centervarhaiskasvatuskeskuksiin voisi kehittää työkalu, jonka avulla saataisiin monimuotoisuuden johtamisen konsepti integroitua opettamisen työhön'. Tutkielman tutkimuspohjainen kehitysprojekti oli toteutettu yhteistyössä kyseisen englanninkielisen varhaiskasvatuskeskuksen kanssa. Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää työkalu, jonka avulla edistettäisiin monimuotoisuuden johtamisen käyttöä opetustyössä parantaakseen työn jatkuvuutta ja opetuksen laatua päiväkodeissa. Tutkimusdataa kerättiin ryhmäkeskustelujen yhteydessä. Menettelytapa jakoi tiedonantajat johtajiin ja työntekijöihin. Tulokset osoittivat, että ICECin sekä henkilökunta että asiakaskunta on hyvin monimuotoista. Johtajat ovat jakaneet kaikki suoritustavat, ohjeet ja käytännöt, joiden ansiosta he ovat saaneet ylläpidettyä työn laatua ja sujuvuutta. Johtopäätöksessä tuli ilmi, että jo käytettävien menettelytapojen, käytäntöjen ja ohjeiden lisäksi olisi hyödyllistä, jos työkuvaan integroitaisiin monimuotoisuuden johtaminen. Varhaiskasvatuskeskus voisi lisätä moninaisen henkilökunnan hyödyt monimuotoisuuden johtamisen konseptin avulla. Sitä voitaisiin myös käyttää työkaluna ymmärtääkseen miksi monimuotoisuus asettaa haasteita jatkuvuudelle ja samalla olla avainprosessi saavuttaakseen haluttu jatkuvuus. Toteuttamattomista aiheista tehtiin pienet tietopaketit, jotka lähetettiin johtajille sähköpostitse.