Kumppanuutta rakentamassa – työterveyshoitaja mikroyrityksen työterveysyhteistyön edistäjänä
Säily-Moilanen, Neela (2017)
Säily-Moilanen, Neela
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022300
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022300
Tiivistelmä
Opinnäytetyön idea syntyi käytännön työssä huomatusta tarpeesta kehittää mikroyritysten kanssa tehtävää työterveysyhteistyötä. Työterveyshuoltojen asiakkaista n 90 % on mikroyrityksiä, joita ovat kaikki alle 10 työntekijää työllistävät yritykset. Ennen kehittämistyön aloittamista organisaatiossa, jossa opinnäytetyö tehtiin, kokivat työterveyshoitajat yhteistyön mikroyritysten kanssa haasteellisiksi, koska mikroyrityksillä ei ole aina aikaa panostaa työterveysyhteistyöhön. Työterveyshoitajilta puuttui selkeä toimintamalli, jonka avulla mikroyritysten kanssa tehtävä työterveyshuolto ja yhteistyö saataisiin toimimaan siten, että toiminta koettaisiin molemmin puolin kannattavana ja vaikuttavana. Myös mikroyritykset kaipasivat selkeää ohjeistusta työterveyshuollon sisällöstä ja siitä, mitkä ovat heidän roolinsa ja tehtävänsä yhteistyössä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää sekä työterveyshoitajille että mikroyrityksille selkeä toimintamalli hyvään työterveysyhteistyöhön. Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia ohjeet työterveyshoitajien työohjeeksi ja asiakkaana oleville mikroyrityksille asiakasohjeeksi, ohjeiden avulla helpottaa työterveysyhteistyön aloittamista ja hyvän työterveysyhteistyön ylläpitämistä sekä työterveyshoitajilla käytössä olevien työvälineiden käytön tehostaminen ja siten työterveyshoitajien yritysasiakastyön helpottaminen. Mallin luomisen tavoitteena oli myös lisätä mikroyrityksen tietoutta työterveyshuollosta ja selkiyttää molempien osapuolten rooleja, jotta kumpikin osapuoli kokisi työterveysyhteistyön vaikuttavana ja kannattavana toimintana.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena ja aineisto kerättiin työpajoissa ja haastatteluina. Saatujen tuotosten pohjalta kehitettiin selkeä toimintamalli hyvään työterveysyhteistyöhön. Toimintamallissa oli kehitetty työterveyshoitajille työohje mikroyritysasiakkaiden asiakkuudenhoitoon ja mikroyritysasiakkaille asiakasohje, jossa kerrottiin työterveyshuollon prosesseista, pakollisista toimista sekä työterveyshuoltoon liittyvistä laeista. Opinnäytetyön tietoperustaan käytettiin Hyvä työterveyshuoltokäytäntö -opasta, työterveyshuoltolakia sekä useita työterveyshuoltoon liittyviä tutkimustietoja.
Malliin sisältyvien ohjeiden testauksen ja niihin liittyvien haastattelujen jälkeen todettiin kehitetyn mallin olevan hyvä ja tarpeellinen. Erityisesti asiakkaana olevat mikroyritysasiakkaat kokivat työterveyshuollon prosesseja selventävän, selkeän ja kompaktin ohjeen auttavan heitä ymmärtämään paremmin työterveyshuollon merkitystä. Työterveyshoitajat kokivat mallissa työterveyshoitajille suunnatun ohjeen palvelevan parhaiten uransa alussa olevia työterveyshoitajia, vaikka hyvänä muistilistana sen koettiin toimivan myös kokeneimmille työterveyshoitajille.
Pelkän asiakasohjeen lähettäminen ei riitä hyvän työterveysyhteistyön muodostamiseen. Henkilökohtainen tapaaminen asiakasyrityksen edustajan kanssa sekä yhteydenottokäytännöistä sopiminen luovat perustan hyvälle asiakassuhteelle. Asiakkuuden hyvä haltuunotto, selkeä työnjako, yhteisten tavoitteiden asettaminen ja työterveyshuollon kustannuksista avoimesti puhuminen takaavat sen, että hyvä työterveysyhteistyö pääsee syntymään ja sen ylläpitäminen on helpompaa.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena ja aineisto kerättiin työpajoissa ja haastatteluina. Saatujen tuotosten pohjalta kehitettiin selkeä toimintamalli hyvään työterveysyhteistyöhön. Toimintamallissa oli kehitetty työterveyshoitajille työohje mikroyritysasiakkaiden asiakkuudenhoitoon ja mikroyritysasiakkaille asiakasohje, jossa kerrottiin työterveyshuollon prosesseista, pakollisista toimista sekä työterveyshuoltoon liittyvistä laeista. Opinnäytetyön tietoperustaan käytettiin Hyvä työterveyshuoltokäytäntö -opasta, työterveyshuoltolakia sekä useita työterveyshuoltoon liittyviä tutkimustietoja.
Malliin sisältyvien ohjeiden testauksen ja niihin liittyvien haastattelujen jälkeen todettiin kehitetyn mallin olevan hyvä ja tarpeellinen. Erityisesti asiakkaana olevat mikroyritysasiakkaat kokivat työterveyshuollon prosesseja selventävän, selkeän ja kompaktin ohjeen auttavan heitä ymmärtämään paremmin työterveyshuollon merkitystä. Työterveyshoitajat kokivat mallissa työterveyshoitajille suunnatun ohjeen palvelevan parhaiten uransa alussa olevia työterveyshoitajia, vaikka hyvänä muistilistana sen koettiin toimivan myös kokeneimmille työterveyshoitajille.
Pelkän asiakasohjeen lähettäminen ei riitä hyvän työterveysyhteistyön muodostamiseen. Henkilökohtainen tapaaminen asiakasyrityksen edustajan kanssa sekä yhteydenottokäytännöistä sopiminen luovat perustan hyvälle asiakassuhteelle. Asiakkuuden hyvä haltuunotto, selkeä työnjako, yhteisten tavoitteiden asettaminen ja työterveyshuollon kustannuksista avoimesti puhuminen takaavat sen, että hyvä työterveysyhteistyö pääsee syntymään ja sen ylläpitäminen on helpompaa.