Hakukoneoptimoidun sisällön tuottaminen kauneuden verkkokauppaan
Suomalainen, Kati (2017)
Suomalainen, Kati
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022293
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022293
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli keskittyä tuottamaan korkealaatuista, kauneuden verkkokaupan kohderyhmää palvelevaa sisältöä huomioiden Googlen hakukonerobottien toimintatavat. Tavoitteena oli nostaa yhteistyökumppanin hakukonesijoituksia, lisätä verkkokaupan myyntiä ja erottautua kilpailevista verkkokaupoista asiantuntevan sisällön avulla. Yhteistyökumppanina toimi verkkokauppa Eleven, jonka tämän vuoden myyntistrategiana on tuottaa korkealaatuista sisältöä, ja jonka visiona on olla Pohjoismaiden suosituin kauneuden verkkokauppa.
Tietoperustassa käsiteltiin verkkokaupan kohderyhmiä, kaupan muutosta, hakukoneoptimoinnin peruskäsitteitä ja hakukoneoptimoidun sisällön tuotantoa. Toiminnallisessa osuudessa tuotettiin 38 pitkää kauneusartikkelia yhteistyökumppanin verkkosivuille. Sisällön suunnittelussa kiinnitettiin huomiota avainsanojen, otsikoiden, kielen, tyylin, sisäisten ja ulkoisten linkkien merkitykseen sekä tekstien rakenteeseen ja pituuteen. Tuotetun sisällön vaikutusta analysoitiin mittaamalla verkkosivujen keskimääräistä sijoitusta hakukoneissa sekä verkkokaupan myyntilukujen kehitystä kahden ja puolen kuukauden ajanjaksolta. Dataa verrattiin aikaan ennen uuden sisällön päivittämistä verkkosivuille. Voitiin todeta, että tuottamalla uutta, korkealaatuista, lukijalle arvokasta sisältöä, jossa huomioitiin hakukoneoptimoinnin perusasiat, pystyttiin hakukonesijoituksia nostamaan ja vaikuttamaan tuotemyynnin kehitykseen. Jatkotoimenpiteiksi ehdotettiin verkkokaupan sivustojen säännöllistä päivittämistä sekä ihoanalyysiohjelman, ihonhoidollisten videoiden ja interaktiivisuuden lisäämistä.
Tietoperustassa käsiteltiin verkkokaupan kohderyhmiä, kaupan muutosta, hakukoneoptimoinnin peruskäsitteitä ja hakukoneoptimoidun sisällön tuotantoa. Toiminnallisessa osuudessa tuotettiin 38 pitkää kauneusartikkelia yhteistyökumppanin verkkosivuille. Sisällön suunnittelussa kiinnitettiin huomiota avainsanojen, otsikoiden, kielen, tyylin, sisäisten ja ulkoisten linkkien merkitykseen sekä tekstien rakenteeseen ja pituuteen. Tuotetun sisällön vaikutusta analysoitiin mittaamalla verkkosivujen keskimääräistä sijoitusta hakukoneissa sekä verkkokaupan myyntilukujen kehitystä kahden ja puolen kuukauden ajanjaksolta. Dataa verrattiin aikaan ennen uuden sisällön päivittämistä verkkosivuille. Voitiin todeta, että tuottamalla uutta, korkealaatuista, lukijalle arvokasta sisältöä, jossa huomioitiin hakukoneoptimoinnin perusasiat, pystyttiin hakukonesijoituksia nostamaan ja vaikuttamaan tuotemyynnin kehitykseen. Jatkotoimenpiteiksi ehdotettiin verkkokaupan sivustojen säännöllistä päivittämistä sekä ihoanalyysiohjelman, ihonhoidollisten videoiden ja interaktiivisuuden lisäämistä.