Revenue managementin kehittäminen : Case: Kylpylähotelli Peurunka
Kataja-aho, Petra (2017)
Kataja-aho, Petra
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022271
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022271
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe oli ketjuun kuulumattoman hotellin revenue managementin kehittäminen. Tavoitteena oli kartoittaa Kylpylähotelli Peurungan revenue managementin nykytila ja verrata sitä ketjuhotellien revenue managementiin. Peurungan revenue managementia on kehitetty systemaattisesti vuoden verran. Vertailusta etsittiin eroavaisuuksia ja sen myötä kehitysehdotuksia, miten Peurunka voisi tulevaisuudessa kehittää omaa revenue managementiaan.
Kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna, ja sitä varten haastateltiin toimeksiantajayrityksestä kolme henkilöä sekä lisäksi kolmen Suomessa toimivan hotelliketjun revenue manageria.
Vertailusta kävi ilmi, että Peurungassa on tehty oikeita asioita revenue managementin kehittämisen suhteen ja suunta on oikea. Vertailusta löydettiin kuitenkin myös sellaisia asioita, jotka ketjuhotellit tekivät eri tavalla. Tarkastelemalla näitä eroavaisuuksia löydettiin Peurungalle kehityskohteita revenue managementin tehokkaampaan hyödyntämiseen. Esimerkiksi kapasiteetinhallinnassa nousi esille tilanteen reaaliaikainen näkymä sekä sitä kautta ylibuukkauksen hallitseminen.
Lopputuloksena toimeksiantajalle koottiin listaus niistä asioista, jotka tulee ottaa huomioon revenue managementin kehitystyössä tulevaisuudessa. Kehittämällä listauksessa mainittuja asioita voidaan tehostaa Peurungan revenue managementia ja sen myötä pyrkiä yhä parempaan taloudelliseen tulokseen.
Kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna, ja sitä varten haastateltiin toimeksiantajayrityksestä kolme henkilöä sekä lisäksi kolmen Suomessa toimivan hotelliketjun revenue manageria.
Vertailusta kävi ilmi, että Peurungassa on tehty oikeita asioita revenue managementin kehittämisen suhteen ja suunta on oikea. Vertailusta löydettiin kuitenkin myös sellaisia asioita, jotka ketjuhotellit tekivät eri tavalla. Tarkastelemalla näitä eroavaisuuksia löydettiin Peurungalle kehityskohteita revenue managementin tehokkaampaan hyödyntämiseen. Esimerkiksi kapasiteetinhallinnassa nousi esille tilanteen reaaliaikainen näkymä sekä sitä kautta ylibuukkauksen hallitseminen.
Lopputuloksena toimeksiantajalle koottiin listaus niistä asioista, jotka tulee ottaa huomioon revenue managementin kehitystyössä tulevaisuudessa. Kehittämällä listauksessa mainittuja asioita voidaan tehostaa Peurungan revenue managementia ja sen myötä pyrkiä yhä parempaan taloudelliseen tulokseen.