Sosiaalisen median strategia vaateliike Canyonille
Riihimäki, Timo-Seppo (2017)
Riihimäki, Timo-Seppo
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022267
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022267
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli luoda sosiaalisen median strategian Blackbull Jeans Store Oy yritykselle. Toimeksiantaja toimi Hyvinkäällä jo vuodesta 1996 toiminut vanhan mallin farkkumyymälä. Tavoitteina oli päivittää nykyistä yrityksen ulkoista näkyvyyttä sähköisessä mediassa ja luoda tulevaisuudelle toimintamalli, jolla yritys voi vahvistaa brändin tunnettuutta ja tehostaa markkinointiaan sosiaalista mediaa hyödyntäen. Strategian myötä yritys voi myös vahvistaa aiempia asiakassuhteitaan ja näin kehittää brändiuskottavuuttaan.
Yrityksellä ei ole ennen vuotta 2017 aiempaa sosiaalisen median strategiaa tukenaan ja toiminta on ollut vähäistä ja osaamatonta. Opinnäytetyön aluksi suoritettiin yrityksen edustajalle kysely, jonka pohjalta saatiin käsitys nykytilanteesta. Nykytilanteen pohjalta kerätyn datan avulla aloitettiin suunnittelu kehittämisestä. Nykytilanne osoitti, ettei yrityksellä ollut käytössä aiempaa graafista identiteettiä. Näin yhteistyössä Mainostoimisto Riikinkukko Oy:n kanssa nykyinen logo muutettiin sähköiseen muotoon, jonka ympärille rakennettiin graafinen ohjeistus ja yritykselle rakennetiin jopa omat verkkosivut. Uudistuksessa hyödynnettiin sosiaalisen median strategiassakin käytettävää tietoperustaa ja lähtökohtia tarkastellessa yritykselle tuotettua kyselyä sekä kohderyhmän määrittelyssä asiakaskyselyä.
Opinnäytetyön yhtenä tavoitteena oli brändin parantaminen, joka näkyi yllä olevien uudistusten myötä myös sosiaalisessa mediassa. Näin yrityksen brändin ja asiakkaiden välistä suhdetta saatiin vahvistettua. Strategia toimii paitsi näissä uudistuksissa, mutta myös yrityksen tulevaisuuden suunnannäyttäjänä. Strategialla pyritään herättelemään toimeksiantajan toimintaa sosiaalisessa mediassa ja rikastuttamaan sen tarjoamaa sisällön tuottamista. Tulevaisuudessa yritys voi halutessaan kehittää toimintaansa sosiaalisessa mediassa nimittämällä vastuuhenkilön ylläpitämään yrityksen sosiaalista mediaa strategian mukaisella tavalla.
Yrityksellä ei ole ennen vuotta 2017 aiempaa sosiaalisen median strategiaa tukenaan ja toiminta on ollut vähäistä ja osaamatonta. Opinnäytetyön aluksi suoritettiin yrityksen edustajalle kysely, jonka pohjalta saatiin käsitys nykytilanteesta. Nykytilanteen pohjalta kerätyn datan avulla aloitettiin suunnittelu kehittämisestä. Nykytilanne osoitti, ettei yrityksellä ollut käytössä aiempaa graafista identiteettiä. Näin yhteistyössä Mainostoimisto Riikinkukko Oy:n kanssa nykyinen logo muutettiin sähköiseen muotoon, jonka ympärille rakennettiin graafinen ohjeistus ja yritykselle rakennetiin jopa omat verkkosivut. Uudistuksessa hyödynnettiin sosiaalisen median strategiassakin käytettävää tietoperustaa ja lähtökohtia tarkastellessa yritykselle tuotettua kyselyä sekä kohderyhmän määrittelyssä asiakaskyselyä.
Opinnäytetyön yhtenä tavoitteena oli brändin parantaminen, joka näkyi yllä olevien uudistusten myötä myös sosiaalisessa mediassa. Näin yrityksen brändin ja asiakkaiden välistä suhdetta saatiin vahvistettua. Strategia toimii paitsi näissä uudistuksissa, mutta myös yrityksen tulevaisuuden suunnannäyttäjänä. Strategialla pyritään herättelemään toimeksiantajan toimintaa sosiaalisessa mediassa ja rikastuttamaan sen tarjoamaa sisällön tuottamista. Tulevaisuudessa yritys voi halutessaan kehittää toimintaansa sosiaalisessa mediassa nimittämällä vastuuhenkilön ylläpitämään yrityksen sosiaalista mediaa strategian mukaisella tavalla.