Regissören och subjektet i dokumentärfilm : En processbeskrivning av relationen och maktdynamiken och hur dessa påverkar de kreativa besluten
Pemberton, Olga (2017)
Pemberton, Olga
Yrkeshögskolan Arcada
2017
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Finland
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022251
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022251
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on tapaustutkimus joka tutkii erään dokumenttielokuvan kuvauksissa tapahtuvaa ohjaajan sekä elokuvan päähenkilön vuorovaikutusta. Elokuva jota tutkin on itse ohjaamani ja kuvaamani. Elokuva kertoo Sarasta joka päättää muuttaa Kangasniemen maaseudulle pyrkiäkseen mahdollisimman omavaraiseen elämään. Kuvasin elokuvaa vuoden ajan. Analysoin tässä työssä kuvausprosessia, en editointiprosessia tai valmista elokuvaa. Materiaalina olen käyttänyt kokemuksiani sekä kuvauspäiväkirjaani jota kirjoitin kuvauksien ajan. Tutkimuksen pääasialliset kysymyksenasettelut ovat: Millä tavoin dokumentin subjekti voi osallistua elokuvan luovaan tekoprosessiin? Ja, millä tavoin ohjaajan ja dokumentin subjektin kommunikaatio vaikuttaa luoviin päätöksiin prosessin aikana? Perinteisesti ohjaajaa on usein nähty elokuvan pääasiallisena luojana. Tämän työn tarkoitus on laajentaa tätä käsitystä. Katson myös miten kuva taiteilijasta on muuttunut historian myötä. Tärkeitä lähteitä työssäni ovat Barry Keith Grantin antologia “Auteurs and Authorship. A Film Reader” ja Michael Rabigerin “Directing the Documentary”. Tärkeitä näkökulmia lopputyössäni ovat miten määrittää elokuvan luoja ja mikä tekee elokuvan ohjaajan taiteilijaksi. Nämä kysymykset ovat myös keskeisiä auteur teoriassa. Empiirinen osa koostuu kuvausprosessin kronologisesta läpikatsauksesta. Katsaus käy läpi miten minä ja Sara vaikutetaan elokuvan tarinan syntyyn, miten me tehdään päätöksiä yhdessä ja kun jompi kumpi meistä tekee jonkun ratkaisevan päätöksen tai muulla tavalla vaikuttaa tarinan syntyyn ratkaisevalla tavalla. Käyn läpi lopputulokset näiden kysymysten johdolla. Lopputuloksissa käyn myös läpi miten minun ja Saran kommunikaatio vaikutti luovaan prosessiin. Yksi tärkeä aspekti on valtasuhteet jotka vaikuttivat koko kuvauksien ajan. Päädyin tulokseen että luova päätöksenteko ja vastuu jakautui suhteellisen tasaisesti minun ja Saran välillä. Minulla oli suurempi vastuu teknisissä asioissa. Minulla oli myös valta pitää itselläni suunnitelma elokuvan tarinasta jota minun ei tarvinnut paljastaa Saralle. Mutta tämä oli myös seurausta yhteisestä päätöksenteostamme. Saralla oli suuri valta siitä syystä että kuvasin hänen elämäänsä. Hän pystyi myös suuntaamaan keskustelua ja kertomiaan asioita haastatteluiden aikana. Kuvauksien aikana oli myös paljon tilanteita jolloin keskustelimme ja teimme päätöksiä yhdessä. Yksi tärkeä aspekti miten kommunikaatio vaikutti luovaan prosessiimme oli että Saran tunteet vaikuttivat minun kuvaamiseen sekä suunnitelmiini tarinan suhteen. Meidän eri roolit vaikuttivat myös tarinan syntyyn. Kun roolimme olivat selvät se vaikutti heti positiivisesti kuvauksiin. Lopuksi voin sanoa että valta ei koskaan liiku ainoastaan yhteen suuntaan. Valtarakenteet ovat dynaaminen prosessi. Taiteilija voidaan määritellä monella tapaa, mutta tulin siihen lopputulokseen että sekä minut että Saran voidaan mieltää elokuvan luojina. Meillä oli vain eri vastuualueet sekä roolit.