Vaatebrändin Facebook- ja Instagram-sisältömarkkinointi
Keihäsniemi, Riku; Geier, Eeva (2017)
Keihäsniemi, Riku
Geier, Eeva
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022234
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022234
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, minkälainen sosiaalisen median sisältö kiinnostaa toimeksiantajan asiakkaita. Tutkimuksen avulla kartoitettiin uskollisten asiakkaiden piirteitä sekä jo julkaistun sisällön onnistuneisuutta. Tavoitteena oli tuottaa luotettavaa tietoa, miten parantaa toimeksiantajan markkinointiviestintää sosiaalisessa mediassa.
Tutkimus toteutettiin monimenetelmäisesti hyödyntäen kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusotetta. Kvantitatiivisen tutkimuskyselyn kohderyhmänä oli toimeksiantajan sosiaalisen median seuraajat. Tutkimuskysely keskittyi asiakkaan demografisiin ja psykologisiin tekijöihin, joiden avulla pyrittiin määrittelemään uskollisia asiakkaita yhdistävät tekijät. Tutkimuksen toinen osa koostui webanalytiikan hyödyntämisestä, jossa tulkittiin verkosta saatavia dokumentteja sisältöanalyysin avulla.
Tutkimustulosten avulla rakennettiin uskollisen asiakkaan profiili, jota on mahdollista hyödyntää toimeksiantajan markkinoinnissa. Tutkimustuloksista selvisi, että toimeksiantajan keskimääräinen asiakas on 22–27 vuotias nainen, joka asuu ja opiskelee Jyväskylässä. Tärkeimmiksi kiinnostuksen kohteiksi asiakkaiden keskuudessa nousivat matkustaminen, luonto ja urheilu ja musiikki. Asiakkaille tärkeitä arvoja ja asenteita olivat perhe, kaverit, hyvinvointi ja positiivisuus. Samat kiinnostuksen kohteet ja arvot yhdistivät koko asiakaskuntaa sekä uskollisimpia asiakkaita.
Verkosta saatavia dokumentteja analysoitaessa huomattiin, että Facebookissa sitouttamisen kannalta erityisen toimivia julkaisuja olivat kilpailut sekä tunnepitoiset julkaisut. Konversion kannalta blogitekstien jakaminen oli sen sijaan toimivampaa. Instagramissa tutkitut julkaisutyypit menestyivät hyvin tasaisesti, eikä sitoutumisasteessa ollut huomattavia eroja.
Tutkimus toteutettiin monimenetelmäisesti hyödyntäen kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusotetta. Kvantitatiivisen tutkimuskyselyn kohderyhmänä oli toimeksiantajan sosiaalisen median seuraajat. Tutkimuskysely keskittyi asiakkaan demografisiin ja psykologisiin tekijöihin, joiden avulla pyrittiin määrittelemään uskollisia asiakkaita yhdistävät tekijät. Tutkimuksen toinen osa koostui webanalytiikan hyödyntämisestä, jossa tulkittiin verkosta saatavia dokumentteja sisältöanalyysin avulla.
Tutkimustulosten avulla rakennettiin uskollisen asiakkaan profiili, jota on mahdollista hyödyntää toimeksiantajan markkinoinnissa. Tutkimustuloksista selvisi, että toimeksiantajan keskimääräinen asiakas on 22–27 vuotias nainen, joka asuu ja opiskelee Jyväskylässä. Tärkeimmiksi kiinnostuksen kohteiksi asiakkaiden keskuudessa nousivat matkustaminen, luonto ja urheilu ja musiikki. Asiakkaille tärkeitä arvoja ja asenteita olivat perhe, kaverit, hyvinvointi ja positiivisuus. Samat kiinnostuksen kohteet ja arvot yhdistivät koko asiakaskuntaa sekä uskollisimpia asiakkaita.
Verkosta saatavia dokumentteja analysoitaessa huomattiin, että Facebookissa sitouttamisen kannalta erityisen toimivia julkaisuja olivat kilpailut sekä tunnepitoiset julkaisut. Konversion kannalta blogitekstien jakaminen oli sen sijaan toimivampaa. Instagramissa tutkitut julkaisutyypit menestyivät hyvin tasaisesti, eikä sitoutumisasteessa ollut huomattavia eroja.