Pappas Flicka : inspiration för Arcadaproduktioner med fokus på producenten
Finne, Marie (2017)
Finne, Marie
Yrkeshögskolan Arcada
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022223
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022223
Tiivistelmä
Pappas Flicka – inspiration för Arcadaproduktioner med fokus på producenten är en fallstudie av min examensproduktion, kortfilmen Pappas Flicka. Syftet med arbetet är att genom min rapport om produktionen ge tips till andra studerande som har producentrollen i en Arcadaproduktion. Rapporten ska erbjuda inspiration och vägleda producenten i hens arbete. Jag har valt att fokusera på producentens roll under preproduktionen, då jag upplever den vara som aktivast. Genom min rapport samt mina källor presenterar jag situationer i en produktionsprocess då producentens ageranden krävs samt problem som uppstod under produktionen av Pappas Flicka och hur man hade kunnat förebygga problemen. Fokus i rapporten ligger på preproduktionen och hur man med de ringa medel man har ska kunna göra en proffsig produktion och införskaffa allt det man behöver. Som stöd för mina argument har jag använt mig av Buck Houghtons What a producer does: the art of moviemaking (not the business) (1991), Elina Saksalas Tuottajan käsikirja (2015) och Charlotta Worthingtons Basic film-making 01, Producing (2009). Rapporten är uppdelad i preproduktion, inspelningen och postproduktion. Preproduktionens första del är att pitcha produktionen. Då ska producenten presentera produktionsplan, budget, finansieringsplan, preliminär lista över produktionsteamet och teknisk inspelnings- och efterarbetsutrustning samt preliminär marknadsföringsplan. Producenten har huvudansvar för pitchen. Producenten ska också
3
göra en budget uppdelad i interna och externa kostnader. Största delen av den externa budgeten för Pappas Flicka gick till skådespelarnas löner. Att hitta skådespelare är en av producentens mest utmanande uppgifter. Med Pappas Flicka hade jag turen att regissören redan vidtalat alla skådespelare. Har man inte den turen är t.ex. skadespelare.fi en bra plats att leta på. Det kan också löna sig att kontakta amatörteatergrupper som t.ex. Studentteatern. Vii ansökte inte om utomstående finansiering för Pappas Flicka men vill man göra det finns det fonder och stiftelser man kan söka medel från. Men man klarar sig långt på lite genom att använda sig av loppmarknader. Facebook har en rad grupper där man kan efterlysa kläder och saker förmånligt. Vill man ha sminkös lönar det sig att kontakta maskutbildningar. Före inspelningen gör producenten också manusnedbrytning som hjälper vid planeringen av bla tidtabell, rekvisita och inspelningar. Vilka inspelningsplatser man väljer kan påverka både tidtabell och budget. Har man inspelningar utomhus är det viktigt att reservera ett inomhusområde att ha som tillflykt ifall vädret är dåligt. Det var en miss jag gjorde i planeringen men det löste sig. Inspelningarna för Pappas Flicka förlöpte bra och enligt tidtabell. Största utmaningen var vädret, det regnade nästan hela tiden och alla scener spelades in utomhus. I postproduktionen stötte vi på problem då vår klippare hoppade av. Det resulterade i att vi blev försenade och premiären fick skjutas upp ett par månader. Till slut var det regissören som editerade filmen då ingen annan hade tid. En förebyggande lösning på det problemet kunde vara att också skriva kontrakt med studerandena, inte bara skådespelare. Slutligen kan jag konstatera att största utmaningen för en producent i en Arcadaproduktion är castingen och att producentens kanske viktigaste redskap är Google och sociala medier för att hitta det man behöver från casting till rekvisita och locations. Nyckelegenskaper som är värda att jobba på är att kunna planera, motivera, kreativitet, kommunikationsfärdigheter, kunna förhandla, säga ja och nej, gott omdöme, vara organiserad, problemlösningstalanger, motståndskraft, humor, framåttänk, bondförnuft, social kompetens och att kunna tänka snabbt och klart. (Worthington 2009 s. 14-15) Pappas Flicka – inspiration for productions at Arcada focusing on the producer is a case study of my thesis production, the short film Pappas Flicka. The purpose of the essay is to give students at Arcada in the role of the producer tips on how to be a producer for a school production. My report of the production is to inspire and guide producer in there work. I’ve chosen to focus on the preproduction since that’s the most active part for the producer to my experience. Through my report, and the sources I use, I present situations during the production process where the producer is fast in action and also problems that occured during the production Pappas Flicka and how I could have avoided them. The focus lies on the preproduction and how to make a professional movie with the modest fundings we have and how to acquire all the things one might need. To support my findings I use Buck Houghton’s What a producer does: the art of moviemaking (not the business) (1991), Elina Saksala’s Tuottajan käsikirja (2015) and Charlotta Worthington’s Basic film-making 01, Producing (2009). The report is devided in three; preproduction, production and post production. The first step of the preproduction is to pitch the production. The producer is to present a production plan, budget, funding plan, preliminary list of the production team and technical supplies for the filming and the postproduction. The producer also holds the main responsability for the pitch. The budget is the producer’s responsability. It’s to be devided into intern and extern costs. The majority of the fundings for Pappas Flicka were used for salarys for the actors. To find actors is one of the most challenging parts of being a producer. I was lucky in this production because the director had already dealt with casting and all the actors where chosen when we started. If one is not as lucky as I there is a website where you can search for actors: skadespelare.fi. To contact amateur theatre groups e.g. Studentteatern
5
might also be fruitful. We didn’t apply for any external fundings but there are foundations you can use to get extra money. One does get by with small funds however by using different fleemarkets. Nowadays there are plenty on Facebook where you can put in an add for clothing and supplies to affordable prices. If you want a make-up artist I recommend to contact schools where they study theatre and movie make-up. Before the filming start, the producer does a script break down which helps in planning timetables, props and shootings. Which locations one chooses can also affect the timetable and the budget. If there are a lot of outdoor scenes it’s important to have somewhere inside where the crew and actors can escape bad weather. That was a mistake I made in planning the shootings but I fixed it on spot. The shootings of Pappas Flicka went very fluently and according to timetable. The biggest challenge was the weather since all the scenes were outdoors. In the post production we encountered a huge challenge when our editor suddenly quit. It lead to our premiere being two months later than planned and the director hopping in as editor. A way to avoid such situations could be to make contracts also with the students, not only with the actors. That all said my conclusion is that the biggest challenge for a producer is casting, Google and Social media are, maybe, the most important channels to find whatever you might need from actors to props and locations. And finally, key personality traits for a producer to develop are planning, to motivate, creativity, communications skills, negotiation, saying yes and no, good judgement, being organized, problemsolving skills, resistance, humour, forward thinking, social competence and to think fast and clearly. (Worthington 2009 p. 14-15)
3
göra en budget uppdelad i interna och externa kostnader. Största delen av den externa budgeten för Pappas Flicka gick till skådespelarnas löner. Att hitta skådespelare är en av producentens mest utmanande uppgifter. Med Pappas Flicka hade jag turen att regissören redan vidtalat alla skådespelare. Har man inte den turen är t.ex. skadespelare.fi en bra plats att leta på. Det kan också löna sig att kontakta amatörteatergrupper som t.ex. Studentteatern. Vii ansökte inte om utomstående finansiering för Pappas Flicka men vill man göra det finns det fonder och stiftelser man kan söka medel från. Men man klarar sig långt på lite genom att använda sig av loppmarknader. Facebook har en rad grupper där man kan efterlysa kläder och saker förmånligt. Vill man ha sminkös lönar det sig att kontakta maskutbildningar. Före inspelningen gör producenten också manusnedbrytning som hjälper vid planeringen av bla tidtabell, rekvisita och inspelningar. Vilka inspelningsplatser man väljer kan påverka både tidtabell och budget. Har man inspelningar utomhus är det viktigt att reservera ett inomhusområde att ha som tillflykt ifall vädret är dåligt. Det var en miss jag gjorde i planeringen men det löste sig. Inspelningarna för Pappas Flicka förlöpte bra och enligt tidtabell. Största utmaningen var vädret, det regnade nästan hela tiden och alla scener spelades in utomhus. I postproduktionen stötte vi på problem då vår klippare hoppade av. Det resulterade i att vi blev försenade och premiären fick skjutas upp ett par månader. Till slut var det regissören som editerade filmen då ingen annan hade tid. En förebyggande lösning på det problemet kunde vara att också skriva kontrakt med studerandena, inte bara skådespelare. Slutligen kan jag konstatera att största utmaningen för en producent i en Arcadaproduktion är castingen och att producentens kanske viktigaste redskap är Google och sociala medier för att hitta det man behöver från casting till rekvisita och locations. Nyckelegenskaper som är värda att jobba på är att kunna planera, motivera, kreativitet, kommunikationsfärdigheter, kunna förhandla, säga ja och nej, gott omdöme, vara organiserad, problemlösningstalanger, motståndskraft, humor, framåttänk, bondförnuft, social kompetens och att kunna tänka snabbt och klart. (Worthington 2009 s. 14-15)
5
might also be fruitful. We didn’t apply for any external fundings but there are foundations you can use to get extra money. One does get by with small funds however by using different fleemarkets. Nowadays there are plenty on Facebook where you can put in an add for clothing and supplies to affordable prices. If you want a make-up artist I recommend to contact schools where they study theatre and movie make-up. Before the filming start, the producer does a script break down which helps in planning timetables, props and shootings. Which locations one chooses can also affect the timetable and the budget. If there are a lot of outdoor scenes it’s important to have somewhere inside where the crew and actors can escape bad weather. That was a mistake I made in planning the shootings but I fixed it on spot. The shootings of Pappas Flicka went very fluently and according to timetable. The biggest challenge was the weather since all the scenes were outdoors. In the post production we encountered a huge challenge when our editor suddenly quit. It lead to our premiere being two months later than planned and the director hopping in as editor. A way to avoid such situations could be to make contracts also with the students, not only with the actors. That all said my conclusion is that the biggest challenge for a producer is casting, Google and Social media are, maybe, the most important channels to find whatever you might need from actors to props and locations. And finally, key personality traits for a producer to develop are planning, to motivate, creativity, communications skills, negotiation, saying yes and no, good judgement, being organized, problemsolving skills, resistance, humour, forward thinking, social competence and to think fast and clearly. (Worthington 2009 p. 14-15)