Ammattiin opiskelevien nuorten toiminnallinen pätevyys
Suhonen, Petra (2017)
Suhonen, Petra
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022211
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022211
Tiivistelmä
Nuorten osallistamisella merkityksellisten toimintojen kautta on positiivisia vaikutuksia nuorten itse kokemaan hyvinvointiin. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa 16–29-vuotiaiden ammattiin opiskelevien nuorten toiminnallista pätevyyttä, toimintojen tärkeyttä sekä sitä mihin nuoret kaipaavat omassa arjessaan muutosta. Tavoitteena oli kerätä tietoa opinnäytetyön toimeksiantajalle eBoss-hyvinvointivalmennusta nuorille –hankkeelle tulevien valmennuksien suunnittelua varten.
Opinnäytetyössä oli käytössä kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä ja tietoa kerättiin nuorten täyttämien OSA–Toimintamahdollisuuksien itsearviointien avulla. Toimintamahdollisuuksien itsearvioinnin avulla oli mahdollista kartoittaa nuorisolähtöisesti, kuinka ammatillisissa oppilaitoksissa opiskelevat nuoret kokevat suoriutuvansa arjen toiminnoista, kuinka tärkeäksi he määrittelevät kyseiset toiminnot, sekä mihin toimintoihin nuoret kaipaavat muutosta arjessaan. Toimintamahdollisuuksien itsearvioinnin nuoret täyttivät syksyn 2016 ja kevään 2017 aikana. Aineisto analysoitiin syksyllä 2017.
Nuoret kokevat tärkeäksi tehdä päätöksiä sen perusteella, mihin he itse uskovat. He myös kokevat suoriutuvansa itselleen merkityksellisistä toiminnoista paremmin kuin toiminnoista, joihin kohdistuu ulkopuolista vastuuta ja odotuksia. Merkittävä osa nuorista nosti yhdeksi tärkeimmistä toiminnoista läheisten huolehtimisen ja siitä koettiin myös suoriutuvan hyvin. Kolmannes nuorista kokee kuitenkin, että he eivät osaa ilmaista asiaansa puhumalla ja tuoda omia mielipiteitään esiin. Eniten muutosta nuoret kaipasivat itsestä huolehtimiseen ja tavoitteiden suuntaiseen toimintaan.
Opinnäytetyössä oli käytössä kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä ja tietoa kerättiin nuorten täyttämien OSA–Toimintamahdollisuuksien itsearviointien avulla. Toimintamahdollisuuksien itsearvioinnin avulla oli mahdollista kartoittaa nuorisolähtöisesti, kuinka ammatillisissa oppilaitoksissa opiskelevat nuoret kokevat suoriutuvansa arjen toiminnoista, kuinka tärkeäksi he määrittelevät kyseiset toiminnot, sekä mihin toimintoihin nuoret kaipaavat muutosta arjessaan. Toimintamahdollisuuksien itsearvioinnin nuoret täyttivät syksyn 2016 ja kevään 2017 aikana. Aineisto analysoitiin syksyllä 2017.
Nuoret kokevat tärkeäksi tehdä päätöksiä sen perusteella, mihin he itse uskovat. He myös kokevat suoriutuvansa itselleen merkityksellisistä toiminnoista paremmin kuin toiminnoista, joihin kohdistuu ulkopuolista vastuuta ja odotuksia. Merkittävä osa nuorista nosti yhdeksi tärkeimmistä toiminnoista läheisten huolehtimisen ja siitä koettiin myös suoriutuvan hyvin. Kolmannes nuorista kokee kuitenkin, että he eivät osaa ilmaista asiaansa puhumalla ja tuoda omia mielipiteitään esiin. Eniten muutosta nuoret kaipasivat itsestä huolehtimiseen ja tavoitteiden suuntaiseen toimintaan.