Marknadsföring inom fitnessbranschen : En bildanalys av reklamer för kotillskott på Instagram
Holmberg, Emma (2017)
Holmberg, Emma
Yrkeshögskolan Arcada
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022207
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022207
Tiivistelmä
Allt som har med idrott, tränande och hälsosamt ätande att göra är en mycket stark konsumenttrend för tillfället. En stor del unga vuxna håller på med någon slags motionsgren. Antalet personer i åldern 19–65 som tränar på gym har nästan fördubblats från år 2001 till år 2010. I samband med detta har också marknadsföringen av olika träningsrelaterade produkter, hälsokost och -preparat ökat. Syftet med studien är att undersöka med vilken typ av argument och bilder kostillskott marknadsförs till unga vuxna mellan 20-30 år. Vilseledande eller till och med lögnaktig marknadsföring av kostillskott är vanligt eftersom reklam av kostillskott inte kontrolleras så noggrannt. Hur ser dessa reklambilder ut och varför fungerar de trots att de eventuellt är t.o.m. osanna? I detta examensarbete analyseras fyra reklambilder av kostillskott på Instagram. De riktar sig till det valda segmentet unga vuxna som aktivt går på gym och vill skapa muskeltillväxt. Den kvalitativa datinsmalingsmetoden semiotik används för att utföra bildanalyserna. Teorin behandlar marknadskommunikation, reklam och dess funktion samt Instagram och semiotik. De viktigaste referenserna är Bo Bergström samt Carlsson & Koppfeldt. Bildanalysen ställs upp på följande sätt; denotation och inre kontext samt yttre kontext, konnotation och budskap. Resultaten visade att reklamerna hade antingen ett intygande eller sensoriskt budskap. En av bilderna visade två kända personer inom fitness-världen vilket gör att bilden har ett intygande budskap. Alla bilder visade unga, snygga vältränade personer vilket spelar på det emotionella, alltså har ett sensoriskt budskap. Slutsatsen är att relativt ensidiga reklambilder kan användas eftersom marknaden inte är så stor ännu inom produktsegmentet.