3D-mallinnusprosessi pelikäyttöön
Nieminen, Aleksi (2017)
Nieminen, Aleksi
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022205
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022205
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia 3D-mallinnusprosessin työvaiheita aina suunnittelusta pelimoottoriin viemiseen asti. Prosessin kulusta oli tarkoitus koostaa asiakkaalle optimaalinen, tuotantotehokas ja helposti luettava työnkulunmalli.
Lisäksi toteutettiin asiakkaan peliin esimerkkinä 3D-malli käyttäen tutkittuja työnkulun vaiheita ja soveltaen ne asiakkaan pelille sopiviksi. 3D-mallin tuli olla sellainen, että sitä voitaisiin käyttää pelissä ja siitä kävisi ilmi kaikki 3D-mallintamisen vaiheet.
Työn tuloksena syntyi peliin valmis 3D-malli ja kaavio, josta käy ilmi 3D-mallintamisen eri työvaiheet ja eri työvaiheiden kestot ja tärkeydet. Mallinnettu 3D-malli tulee asiakkaan projektiin sellaisenaan.
Lisäksi toteutettiin asiakkaan peliin esimerkkinä 3D-malli käyttäen tutkittuja työnkulun vaiheita ja soveltaen ne asiakkaan pelille sopiviksi. 3D-mallin tuli olla sellainen, että sitä voitaisiin käyttää pelissä ja siitä kävisi ilmi kaikki 3D-mallintamisen vaiheet.
Työn tuloksena syntyi peliin valmis 3D-malli ja kaavio, josta käy ilmi 3D-mallintamisen eri työvaiheet ja eri työvaiheiden kestot ja tärkeydet. Mallinnettu 3D-malli tulee asiakkaan projektiin sellaisenaan.