Imagotutkimus, case: Lumene
Rinta-Kauhajärvi, Merituulia (2017)
Rinta-Kauhajärvi, Merituulia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022204
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022204
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia suomalaisen kosmetiikkabrändin, Lumenen, imagoa sekä kokonaisuudessaan että värikosmetiikkamerkkinä. Tutkimuksen tarkoitus oli vertailla näitä kahta imagoa ja tarjota Lumenelle tietoa syksyllä 2016 tehdyn brändiuudistuksen jälkeisestä tilanteesta. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat y-sukupolveen kuuluvat nuoret aikuiset. Teoriataustassa syvennyttiin imagoon ja siihen liittyviin tärkeisiin osa-alueisiin; imagon ja mielikuvien muodostumiseen, tavoitemielikuvan saavuttamiseen, imagoon vaikuttaviin tekijöihin sekä hyvän imagon merkitykseen liiketoiminnassa. Näiden lisäksi teoriassa käsiteltiin tutkimuksen kohderyhmän erityispiirteitä kuluttajina.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa tehtiin e-lomaketta käyttäen kaksi kvantitatiivista tutkimusta, joista ensimmäisellä selvitettiin Lumenen imagoa yleisesti ja toisella Lumenen imagoa värikosmetiikkamerkkinä. Tutkimuksissa selvisi, että Lumene on y-sukupolven keskuudessa tunnettu, joskaan ei suosituin brändi. Brändin imago on hyvä, sillä se mielletään laadukkaaksi, luonnolliseksi ja kiinnostavaksi sekä hinta-laatusuhteeltaan hyväksi. Isoimmaksi kehityskohteeksi nousi muista brändeistä erottuminen. Merkittävä osa piti Lumenea paikalleen jämähtäneenä suuresta uudistuksesta huolimatta. Lumenen imago värikosmetiikkamerkkinä oli hieman heikompi, mutta hyvä. Kehityskohteeksi nousi muista erottumisen lisäksi tylsyys. Todettiin, että mielikuvat eivät ole vielä tässä vaiheessa kehittyneet vastaamaan uutta Lumenea. Lumene voi hyödyntää saatuja tuloksia tuotekehittelyssä ja markkinoinnissa sekä tuotteiden kohdentamisessa y-sukupolvelle.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa tehtiin e-lomaketta käyttäen kaksi kvantitatiivista tutkimusta, joista ensimmäisellä selvitettiin Lumenen imagoa yleisesti ja toisella Lumenen imagoa värikosmetiikkamerkkinä. Tutkimuksissa selvisi, että Lumene on y-sukupolven keskuudessa tunnettu, joskaan ei suosituin brändi. Brändin imago on hyvä, sillä se mielletään laadukkaaksi, luonnolliseksi ja kiinnostavaksi sekä hinta-laatusuhteeltaan hyväksi. Isoimmaksi kehityskohteeksi nousi muista brändeistä erottuminen. Merkittävä osa piti Lumenea paikalleen jämähtäneenä suuresta uudistuksesta huolimatta. Lumenen imago värikosmetiikkamerkkinä oli hieman heikompi, mutta hyvä. Kehityskohteeksi nousi muista erottumisen lisäksi tylsyys. Todettiin, että mielikuvat eivät ole vielä tässä vaiheessa kehittyneet vastaamaan uutta Lumenea. Lumene voi hyödyntää saatuja tuloksia tuotekehittelyssä ja markkinoinnissa sekä tuotteiden kohdentamisessa y-sukupolvelle.