3D-sisällön tuottaminen laiturin suunnittelusovellukseen
Wendelin, Heikki (2017)
Wendelin, Heikki
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022180
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022180
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli suunnitella käyttöliittymä myyntikonfiguraattorina toimivalle verkkosovellukselle, ja tuottaa sovellukseen vaadittava 3D-sisältö. Sovelluksen tuli toimia alustana, jolla potentiaaliset asiakkaat voisivat selata laiturinvalmistajien valikoimaa ja tutustua erilaisiin laituriyhdistelmiin sovelluksen realistisessa saaristomaisemassa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Virtuaalisen kone- ja prosessisuunnittelun yritys Premode Oy.
Työssä tutkittiin kehitystyön tueksi tavanomaisen 3D-peligrafiikan kehitysprosessin vaiheita. Lisäksi perusteltiin, miksi Premode päätti hyödyntää työssä käytettyjä ohjelmistoja. Tämä suoritettiin vertailemalla suosituimpia pelimoottoreita ja 3D-mallinnuohjelmistoja. Työ käsittelee seuraavia aiheita: käyttöliittymän suunnittelu, 3D-materiaalin käsittely mallinnus-ohjelmistossa ja pelimoottori Unityn työkalut.
Tuloksena projektista saatiin Unity pelimoottoriin tuodut ja valaisukartoitetut 3D-mallit. Mallinnettu ympäristö tuotiin eloon Unityssä kehitetyllä valaistuksella ja saaristoympäristöä imitoivilla efekteillä. Sovellus oli tässä vaiheessa projektia valmis ohjelmoitavaksi ja se siirtyi toisen henkilön viimeisteltäväksi.
Työssä tutkittiin kehitystyön tueksi tavanomaisen 3D-peligrafiikan kehitysprosessin vaiheita. Lisäksi perusteltiin, miksi Premode päätti hyödyntää työssä käytettyjä ohjelmistoja. Tämä suoritettiin vertailemalla suosituimpia pelimoottoreita ja 3D-mallinnuohjelmistoja. Työ käsittelee seuraavia aiheita: käyttöliittymän suunnittelu, 3D-materiaalin käsittely mallinnus-ohjelmistossa ja pelimoottori Unityn työkalut.
Tuloksena projektista saatiin Unity pelimoottoriin tuodut ja valaisukartoitetut 3D-mallit. Mallinnettu ympäristö tuotiin eloon Unityssä kehitetyllä valaistuksella ja saaristoympäristöä imitoivilla efekteillä. Sovellus oli tässä vaiheessa projektia valmis ohjelmoitavaksi ja se siirtyi toisen henkilön viimeisteltäväksi.