Muoti- ja sisustusverkkokaupan käytettävyyden arviointi : Vaikutukset ostokäyttäytymiseen
Perälä, Krista; Puntala, Eeva (2017)
Perälä, Krista
Puntala, Eeva
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121922133
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121922133
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia muoti- ja sisustusverkkokaupan käytettävyyttä verkkokauppaan tehtyjen muutoksien jälkeen. Tarkoituksena oli selvittää, mihin käytettävyyden tekijöihin asiakkaat ovat tyytyväisiä ja mitkä kaipaavat vielä kehittämistä sekä miten käytettävyys vaikuttaa asiakkaiden ostokäyttäytymiseen. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, mitkä tekijät vaikuttavat asiakkaiden ostopäätöksen tekoon verkossa.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin sähköisen liiketoiminnan, tarkemmin verkkokaupan käytettävyyden kannalta tärkeitä tekijöitä ja kuluttajan ostokäyttäytymistä verkossa. Käytetyt tutkimusotteet olivat kvantitatiivinen sekä kvalitatiivinen. Tiedonkeruumenetelmänä olivat internetkysely ja dokumenttiaineisto. Kyselytutkimus toteutettiin 15.04.17–21.04.17, kyselyyn tuli vastauksia 789 ja vastausprosentti oli 11,4 %. Kyselyn tutkimusdata kerättiin toimeksiantajayrityksen uutiskirjeen tilaajilta ja analysoitiin SPSS-ohjelmalla. Dokumenttiaineisto saatiin toimeksiantajalta ja siinä tarkasteltiin myynnin kehityksen tunnuslukuja sekä vertailtiin niiden muutosta edelliseen vuoteen.
Tutkimuksessa selvisi, että kaikista tyytyväisimpiä ollaan hintojen löydettävyyteen, verkkokaupan mielikuvan vastaavuuteen Yritys X:n brändin kanssa, laadukkaisiin tuotekuviin sekä verkkokaupan luotettavuuteen. Kehittämistä kaipaavat asiakaspalvelun riittävyys, tilauksenteon looginen eteneminen, maksamisen vaivattomuus ja ostoksienteon nopeus. Vastaajille tärkeimmät ostopäätökseen vaikuttavat tekijät verkossa olivat laaja tuotevalikoima, vaivattomuus, ajansäästö, hinta ja tuotteiden saatavuus. Myynnin tunnusluvuissa voi huomata selkeän kehityksen verrattuna edelliseen vuoteen. Vastaavanlaisen tutkimuksen voisi toteuttaa kohdistetummin tiettyihin käytettävyyden tekijöihin. Lisäksi tutkimuksen voisi toteuttaa ulkomaalaisille uutiskirjeen tilaajille.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin sähköisen liiketoiminnan, tarkemmin verkkokaupan käytettävyyden kannalta tärkeitä tekijöitä ja kuluttajan ostokäyttäytymistä verkossa. Käytetyt tutkimusotteet olivat kvantitatiivinen sekä kvalitatiivinen. Tiedonkeruumenetelmänä olivat internetkysely ja dokumenttiaineisto. Kyselytutkimus toteutettiin 15.04.17–21.04.17, kyselyyn tuli vastauksia 789 ja vastausprosentti oli 11,4 %. Kyselyn tutkimusdata kerättiin toimeksiantajayrityksen uutiskirjeen tilaajilta ja analysoitiin SPSS-ohjelmalla. Dokumenttiaineisto saatiin toimeksiantajalta ja siinä tarkasteltiin myynnin kehityksen tunnuslukuja sekä vertailtiin niiden muutosta edelliseen vuoteen.
Tutkimuksessa selvisi, että kaikista tyytyväisimpiä ollaan hintojen löydettävyyteen, verkkokaupan mielikuvan vastaavuuteen Yritys X:n brändin kanssa, laadukkaisiin tuotekuviin sekä verkkokaupan luotettavuuteen. Kehittämistä kaipaavat asiakaspalvelun riittävyys, tilauksenteon looginen eteneminen, maksamisen vaivattomuus ja ostoksienteon nopeus. Vastaajille tärkeimmät ostopäätökseen vaikuttavat tekijät verkossa olivat laaja tuotevalikoima, vaivattomuus, ajansäästö, hinta ja tuotteiden saatavuus. Myynnin tunnusluvuissa voi huomata selkeän kehityksen verrattuna edelliseen vuoteen. Vastaavanlaisen tutkimuksen voisi toteuttaa kohdistetummin tiettyihin käytettävyyden tekijöihin. Lisäksi tutkimuksen voisi toteuttaa ulkomaalaisille uutiskirjeen tilaajille.