Parempia välipaloja opiskelijoille
Jalkanen, Janette (2017)
Jalkanen, Janette
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121922118
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121922118
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat Jyväskylän ammattikorkea-koulun opiskelijoiden välipalan valintaan sekä onko asiakastyytyväisyydessä kampuksien välillä eroja. Tutkimuksen päämääränä oli antaa toimeksiantaja Sodexo Oy:lle parempi kä-sitys siitä, minkälaisia tuotteita heidän asiakkaat haluaisivat ostaa ja auttaa toimeksianta-jaa parantamaan myyntiä.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Jyväskylän ammattikorkeakoulun suuren opiskelijamäärän vuoksi määrällisen tutkimuksen menetelmänä käytettiin kyselytutkimusta, jotta vastauksia saataisiin kerättyä pienessä ajassa nopeasti. Kysely toteutettiin sähköisesti Webropol-palvelimen avulla keväällä 2017, ja linkki ky-selyyn lähetettiin 1 822 opiskelijalle, joista 226 vastasi kyselyyn. Kyselyn vastausprosentti näin ollen oli 12,4 %.
Vastauksista kävi ilmi, että opiskelijat toivoivat valikoimaan sellaisia välipaloja, jotka kävisi-vät myös erikoisruokavaliota noudattaville henkilöille. Tuotteisiin toivottiin myös monipuo-lisuutta ja enemmän valinnanvaraa. Terveellisyys ja tuotteen hinta-laatusuhde olivat tärkeä valintaperuste välipalalle.
Uusien trendien seuraaminen ja niihin nopea reagoiminen on iso kilpailuvaltti, johon jokaisen yrityksen täytyisi keskittää voimavaroja. Sosiaalisen median avulla uudet trendit kasva-vat ja leviävät nopeasti.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Jyväskylän ammattikorkeakoulun suuren opiskelijamäärän vuoksi määrällisen tutkimuksen menetelmänä käytettiin kyselytutkimusta, jotta vastauksia saataisiin kerättyä pienessä ajassa nopeasti. Kysely toteutettiin sähköisesti Webropol-palvelimen avulla keväällä 2017, ja linkki ky-selyyn lähetettiin 1 822 opiskelijalle, joista 226 vastasi kyselyyn. Kyselyn vastausprosentti näin ollen oli 12,4 %.
Vastauksista kävi ilmi, että opiskelijat toivoivat valikoimaan sellaisia välipaloja, jotka kävisi-vät myös erikoisruokavaliota noudattaville henkilöille. Tuotteisiin toivottiin myös monipuo-lisuutta ja enemmän valinnanvaraa. Terveellisyys ja tuotteen hinta-laatusuhde olivat tärkeä valintaperuste välipalalle.
Uusien trendien seuraaminen ja niihin nopea reagoiminen on iso kilpailuvaltti, johon jokaisen yrityksen täytyisi keskittää voimavaroja. Sosiaalisen median avulla uudet trendit kasva-vat ja leviävät nopeasti.