Käsityksiä tulkinnasta: Tulkinnan opettaminen klassisessa laulussa
Tajakka, Kaisu (2017)
Tajakka, Kaisu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121922098
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121922098
Tiivistelmä
Tulkinta on laaja ja moniulotteinen oppimisprosessi, jossa laulaja yhdistää tekstin, musiikin, ilmaisun ja laulutekniikan eri elementtejä yhteen. Sen painoarvo ja vaikutus kaikissa musiikin genreissä on valtava ja näkökulmia sen opettamiseen löytyy laidasta laitaan. Tulkintaan ja sen oppimiseen vaikuttavat suuresti jokaisen omat kokemukset, elämismaailma ja tunteet, minkä vuoksi tulkinnan opettaminen vaatii laulupedagogilta ymmärrystä ja herkkyyttä.
Tutkimuksen tarkoituksena oli tulkinnan käsittely kokonaisuutena sekä siihen vaikuttavien osa-alueiden ja elementtien selvittäminen ja syvällinen ymmärtäminen. Tavoitteena oli löytää tapoja ja harjoituksia, joilla oppilasta voi auttaa löytämään tulkintaa, keinoja lähestyä sitä sekä ohjata tulkintaprosessia. Haastatteluiden avulla haettiin näkemystä, kokemuksellista tietoa, sekä käytännön ohjeita ja harjoituksia tukinnan opettamiseen kokeneilta laulunopettajilta. Tutkimuksessa päädyttiin käyttämään kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen menetelmiä, ja näin ollen aineiston analyysimenetelmistä valittiin sisältöanalyysi ja teemoittelu tutkimuksen tarkoitusta ja tavoitetta ajatellen.
Opinnäytetyön tuloksista nousi vahvasti esille näkemys siitä, että tulkintaa voi ja täytyy opettaa, ja sen opettaminen koettiin olennaiseksi osaksi laulutunteja. Tärkeänä pidettiin opetuksen oppilaslähtöisyyttä, oppilaan oman tulkintatavan löytymistä ja sitä, että laulaja antaa merkityksiä musiikillisille tapahtumille ja tekstin sisällölle. Opettajan roolia tulkinnan opettamisessa kuvattiin hienovaraiseksi oppilaan ohjaamiseksi, jossa opettaja tukee oppilasta oppimisprosessin aikana. Aineiston tulokset vahvistivat teorian näkemystä siitä, että tulkinta ja laulutekniikka ovat toisistaan erottamattomat ja toisiaan tukevat elementit, jotka yhdessä luovat kappaleesta musiikkia.
Tutkimuksen tarkoituksena oli tulkinnan käsittely kokonaisuutena sekä siihen vaikuttavien osa-alueiden ja elementtien selvittäminen ja syvällinen ymmärtäminen. Tavoitteena oli löytää tapoja ja harjoituksia, joilla oppilasta voi auttaa löytämään tulkintaa, keinoja lähestyä sitä sekä ohjata tulkintaprosessia. Haastatteluiden avulla haettiin näkemystä, kokemuksellista tietoa, sekä käytännön ohjeita ja harjoituksia tukinnan opettamiseen kokeneilta laulunopettajilta. Tutkimuksessa päädyttiin käyttämään kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen menetelmiä, ja näin ollen aineiston analyysimenetelmistä valittiin sisältöanalyysi ja teemoittelu tutkimuksen tarkoitusta ja tavoitetta ajatellen.
Opinnäytetyön tuloksista nousi vahvasti esille näkemys siitä, että tulkintaa voi ja täytyy opettaa, ja sen opettaminen koettiin olennaiseksi osaksi laulutunteja. Tärkeänä pidettiin opetuksen oppilaslähtöisyyttä, oppilaan oman tulkintatavan löytymistä ja sitä, että laulaja antaa merkityksiä musiikillisille tapahtumille ja tekstin sisällölle. Opettajan roolia tulkinnan opettamisessa kuvattiin hienovaraiseksi oppilaan ohjaamiseksi, jossa opettaja tukee oppilasta oppimisprosessin aikana. Aineiston tulokset vahvistivat teorian näkemystä siitä, että tulkinta ja laulutekniikka ovat toisistaan erottamattomat ja toisiaan tukevat elementit, jotka yhdessä luovat kappaleesta musiikkia.